Elev

    Hej! Jag har fullständiga betyg från gymnasiet (läste 27 betyg å alla är godkända) + gymnasieexamen. Nu har jag kommit in på ett program i Ume universitet men är Icke nöjd. Nu går tankarna fram och tillbaka, dels jag står reserv på ett program som jag verkligen brinner för (reserv 27 av 22 antagna) samt att jag sen anmälde mig till ett program (152 reservplats- meritvärde i den här urvalsgruppen är: 871 av max 999). Ingen aning vad som kommer hända och jag hade hoppet fram tills nu men nu orkar jag inte vänta någon mer. Nu vill jag hitta andra lösningar för att komma vidare. Först: nu tänker jag gå på Komvux för att höja mitt merit då jag vill läsa eng 7 , spanska 4 och skrivande (har endast 0,5 meritpoäng från gymnasiet). Är detta en vettigt lösning eller finns det andra vägar som ni skulle kunna tipsa mig? Vilken urvalsgrupp kommer jag hamna om jag läser dessa tre kurser? Är det bra eller dåligt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du kan söka läsa på komvux när du fortfarande är inskriven på din högskoleutbildning. Det finns många som läser på högskola och på komvux samtidigt. Innan du får besked ANTAGEN från komvux, vet du inte om du ska få läsa kurser på komvux.
    Kursen "skrivande" på komvux kommer inte räknas in i ditt jämförelsetal pga den krävs ej för behörighet och den ger inte meritpoäng. I så fall läser du den för att få mer kunskap.
    Kurser eng7 och mod.språk 4 ger meritpoäng, därför kommer de betygen räknas in + du får 2.0 meritpoäng för godkända betyg i de kurserna. Att få läsa eng 7 och mod.språk4 på komvux när du redan har examensbevis, kan inte garanteras. Du är redan behörig och att du vill höja ditt meritvärde är - för komvux - ingen bra anledning att ge plats på kurserna. Med det sagt, så tycker jag du ska söka och att viss chans finns att du får plats på en eller på båda kurserna på komvux. Du får givetvis också söka läsa "skrivande" men det betyget kommer inte påverka dina chanser komma in på en högskoleutbildning.
    De 3 kurser som du nämner är á 100p./styck alltså läsas på sammanlagt 15 veckor på komvux, om du ska läsa på heltid.
    ***
    Om du kan tänka dig stanna och läsa på ditt nuvarande program så kan det finnas fördelar: du får erfarenhet av att läsa på högskolenivå. Du kan få högre resultat på högskoleprovet pga mer kunskap du skaffar dig genom studier. Du kan ha användning av högskolepoängen (om du får godkända betyg) även om du inte avslutar ditt program och tar ut examen. Högskolepoängen ser bra ut i CV. Du kan senare i livet kanske sätta ihop egen examen där du även kan ta in de högskolepoängen som du kan få godkända betyg i under det här läsåret.
    Så, om du idag inte har ngt.annat realistiskt alternativ dit du kan "hoppa över" så kanske finns bra anledning att läsa där du nu är antagen och försöka göra ditt bästa och få godkända betyg i så många kurser du kan!
    Sök läsa på komvux och kika även på yrkeshögskoleutbildningar: www.yhguiden.se

    • Elev : Om jag lyckas att få dessa tre kurser och blir godkänd säger vi, vilken urvalsgrupp kommer jag tillhöra? Nu tillhör jag BI gruppen,
    • Julia :

      Du kommer fortfarande prövas i BI-urvalet med det meritvärde som du har idag; och samtidigt i BII-urvalet med det högre meritvärde som du får genom att du får meritpoängen för eng 7 och moderna språk 4. Det är ganska vanligt att man prövas i både BI och med BII (i BI med det lägre/ursprungliga meritvärde och samtidigt i BII - med det högre meritvärde som man får genom en komplettering).
      Att du läser kursen Skrivande kommer inte spela någon roll. Den läser du endast för att få kunskap och för att det kanske är roligt och nyttigt, men formellt sett kommer inte kursen Skrivande påverka dina chanser komma in på en högskoleutbildning.