Sofia

    Hej! Jag läser vård- och omsorgsprogrammet och vill läsa vidare till socionom. Mitt program ger inga meritpoäng så jag funderar på att läsa engelska 7 och matte 3b för att få meriter. Jag funderar även på att läsa psykologi 2a, jag vet att det ger inga meriter, men lönar det ändå sig på något sätt att läsa den kursen? Jag menar, ökar mitt meritvärde av att jag läser den kursen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    om kursen Psykologi 2a inte kommer ingå i ditt examensbevis (vilket den kan göra som t.ex Individuellt val) då kommer inte betyget i den kursen påverka ditt meritvärde. Detta för att den kursen krävs ej som särskild behörighet och den ger inte heller meritpoäng. Givetvis får du läsa den om du tycker om ämnet psykologi och vill få mer kunskap. Men någon påverkan på ditt meritvärde kommer inte det betyget ge.
    Däremot kommer betygen i engelska 7 och i matematik 3 räknas in i ditt jämförelsetal=snittbetyget pga de ger meritpoäng. Vid ansökan till socionomprogrammet ger godkända betyg i eng 7 och matte 3 sammanlagt 1,5 meritpoäng. Var god läs info på gymnasieGuiden.se/merit

    • : Hej! Jag tänkte läsa engelska 7 och matte 3b på komvux, gäller det samma sak där?
    • Milla : Godkänt betyg i Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Och i Matte 3b (om endast matte 2 krävs för särskild behörighet) ger + 0.5 meritpoäng.