S.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31967 frågor besvarade.
Övningar för gruppvägledning i skolan?
S.
1 Svar
Hejsan,
det finns många olika gruppvägledningsövningar. vi valde ett antal - ca 15 st. - och presenterar dem på fragasyv.se/dokumentarkiv - men jag ska klistra in dem här neda också.
Förslag på övningar till gruppvägledning:
Övning 1: Goda egenskaper
Uppgift till deltagare: att förbereda innan man träffas i grupp - någon form av "illustration" av sina goda (positiva) egenskaper (hemuppgift). "Illustrationen" kan vara i form av ett eller flera föremål, bilder, historier eller mind-map. På så sätt får deltagare tid att reflektera över sina egenskaper. Vägledaren kan också säga till deltagare att det är OK att ta andra personer till hjälp om de t.ex. inte kommer på något bra själva - det kan vara klasskamrater, familjemedlemmar eller andra personer de känner. Sen presenterar varje deltagare sina egenskaper. Man kan variera övningen genom att ta det i flera etapper: t.ex. först i mindre grupper och sedan inför en större grupp - berättar & reflekterar kring sina egenskaper.
En annan variant är att man arbetar i par och "den andre" berättar om personens goda egenskaper i stället för att personen gör det själv.
Ännu en variant är att man tar upp viktiga egenskaper - dvs man förbereder illustrationen på de egenskaper som man tycker är goda och viktiga egenskaper (oavsett om man anser att man själv har de eller ej) och man bör också berätta varför man tycker att just den egenskapen är viktig - i vilka situationer och varför.
Man kan också (utan att ge hemuppgift) ställa en spontan fråga i början av ett gruppvägledningstillfälle: - Vilka är dina viktigaste egenskaper? alternativt: - Kan du nämna tre av dina goda egenskaper och illustrera med situationer? Vägledaren kan ge eleverna/deltagare fem eller 10 minuter för att fundera över uppgiften. På så sätt kan man använda den tiden som finns till förfogande (under en resa eller om en håltimme i elevernas schemat uppstår oväntat).
Övning 2: Positiv energi
Inför ett gruppvägledningstillfälle (hemuppgift): skriva upp "plus-minus" lista. Under "+" skriver man saker som gör en glad, dvs ger ger positiv energi och under "-" - saker som gör en ledsen och trött, dvs tar krafter. Varje deltagare berättar sedan inför gruppen om de saker från vardera "halvan" och delge hur/om du kan få in mer av det som ger positiv energi till vardagen. De övriga deltagare får då fylla på sin egen "lista" med det som ger energi.
Variant på övningen är att man gör "hemuppgift" på plats, dvs i början av gruppvägledningstillfälle.
Vägledaren kan innan redovisning börjar ge uppgift att välja några (t.ex) tre av de bästa tipsen på saker som ger energi - som de själva inte tänkte på men nu också kan ha nytta av. Man behöver sedan inte be deltagare att berätta vilka saker de tänker "låna" från sina gruppkamrater. På så sätt berikar man varandra men ingen behöver känna att ens egna tips inte blev uppskattade av de andra i gruppen.
En annan variant är att var och en i gruppen är tvungen att välja en sak från varje gruppkamratens redovisning som "bästa tipset" och man kan i slutet av vägledningstillfället skriva en gemensam lista av de bästa tipsen där ett tips från varje deltagare finns med.
Övning 3: Drömyrket
Deltagare får först skriva upp sitt drömyrke eller ett yrke som de är intresserade av. De får också skriva ner vad de tror de behöver ha för utbildning för att kunna jobba med det som de vill jobba med samt uppge om de har andra frågor om yrket. Sedan finns det olika varianter på fortsättningen:
Varianter på genomförande:
1. skriva ”uppsats” (enskilt uppdrag) om vad man tror att andra tror om en, som sedan kan användas som underlag för vägledningssamtal
2. jobba i par eller i grupper á tre. Den som lyssnar ska skriva upp och berätta för gruppen saker som ”talaren” tycker om sina egenskaper utan att lägga till sin egen åsikt. Gruppen uppmanas sedan att kommentera med fokus på bra egenskaper samt ge konstruktiv kritik till sig själv och till de andra: att nämna något som faktiskt går att förändra/förbättra.
Övning 5: "Själv är bäste dräng"Uppgift för deltagarna i vägledningsgruppen: att de själva /enskilt eller i en grupp/ bör komma på vilka frågor de vill ställa och diskutera. Sedan kan alla i gruppen hjälpas åt att svara på de frågeställningar som kommer upp. Det som är utmärkande för den övningen är att inga förberedelser krävs. Vägledaren kan vara mycket spontan och påbörja gruppvägledningen under tiden som uppstår spontant (t.ex. om en håltimme i schemat uppstår oväntat).
En variant på den övningen är att man på förhand delar ut uppgift att förbereda frågor och man kan variera övningen genom att t.ex. be deltagare att skriva upp sina frågor på små papperslappar och alla drar upp en lapp utan att man vet vem som har skrivit ner frågan - och man får till uppgift att försöka hitta svar på frågan till nästa gruppvägledningstillfälle. Om man inte hittar svar på frågan, bör man försöka komma med förklaringen på varför svar inte kunde hittas.
Övning 6: Manusförfattare
Uppgift (hemuppgift eller utförs "på plats", dvs under ett gruppvägledningstillfälle): skriva filmmanus med titel "Mitt liv om fem år" (alternativt "Mitt liv om ett år (3 år; 10 år eller annat antal år)". Det som bör (förslagsvis) framgå av filmmanuset är bland annat: land, ort, boendeform (lägenhet, villa, kollektiv), yrke eller utbildning, familj (singel, gift, sambo, särbo, växelbo och ev.antal barn), hobby, husdjur, hur man spenderar sin semester.
När manus är färdiga, diskutera i små grupper och de som vill kan även redovisa inför en stor grupp. För dem som redovisar inför hela gruppen, kan gruppen hjälpa till att sortera: vad man själv kan bestämma över helt och hållet och vad man har enbart delvis kontroll över.
Övning 7: Trollstaven
Redskap som behövs - en "trollstav" (en pinne, en penna eller ett annat föremål som får agera "en trollstav"). Deltagare turas om att "förvandla sig" till "den man vill vara". Trollstaven går runt (en variant är att man lottar ut i vilken turordning som deltagare får använda "trollstaven"; gruppledare /vägledaren/ kan börja för att ge exempel, inspirera och förklara att det "inte finns några begränsningar" och man får förvandla sig till den man vill vara. Man får "trolla sig" till vilket yrke som helst.
Övning kan genomföras i olika varianter: t.ex. kan vägledaren be deltagare "trolla i fantasin" och skriva upp sitt drömyrke på en lapp, men inte visa för någon. Alla lappar samlas in i en "trollhatt", sedan drar man upp en lapp i taget och diskuterar kring yrket: vilken utbildning behövs? möjlighet att försörja sig på det yrket genom att t.ex. starta eget? känner någon av deltagare en person som har det yrke?
Övning 8: "Happy is a man whose job is his hobby"?
Vägledaren förklarar vad "hobby" är och ber gruppdeltagare att nämna så många hobby de kan komma på. Alla hobby skrivs på tavlan. Diskussion följer kring följande: kan man försörja sig genom sin hobby? Vill man försörja sig genom sin hobby? Stämmer det alltid att det är bra att arbeta med det som man älskar att göra på fritiden? Vilka för- och nackdelarna är?
Övning 9: Tipspromenad
Uppgift som deltagare får är att göra (sätta ihop) material till Tipspromenad som handlar om YRKEN (vanligaste yrken, ovanliga yrken, nya yrken, yrken som vuxna i din familj har, yrken som intresserar dig) eller om UTBILDNINGAR (beroende på ålder på deltagare kan man specificera: gymnasiet och/eller eftergymnasiala utbildningar). Uppgift kan utföras enskilt eller i små grupper (2-3 deltagare per grupp).
Tipspromenad, som varje deltagare (eller en liten grupp) tog fram - använder man sedan i början av varje gruppvägledningstillfälle. Den gruppen som satt ihop Tipspromenad, rättar allas svar och tar fram vinnaren. Vid flera lika bra svar, kan vinnaren lottas ut (och gruppvägledaren förklarar att utlottning kan även äga rum vid antagning till en högskoleutbildning - när antal sökande med lika bra betyg eller resultat av högskoleprovet är fler än utbildningsplatser). Resten av tiden under varje vägledningstillfälle (efter Tipspromenaden) använder man för att diskutera kring frågorna som ställdes i Tipspromenaden i början av vägledningstillfälle.
Efter det att man använde alla Tipspromenader, kan man rösta fram en av dem (eller vägledaren väljer) och den används under t.ex. Öppet hus på skolan, under föräldramöte eller någon Skoldag/sommarfest på skolan - för flera klasser samtidigt.
Övning 10: JaG i korta drag
Presentationsövning som kan genomföras i olika varianter, exempelvis:
1) varje deltagare skriver ner en kort berättelse om sig själv (hemläxa) och lämnar in till vägledaren, som läser upp allas berättelser och gruppen försöker gissa vems berättelse det är;
2) jobba i par: berätta för varandra - och sedan "redovisar" den andre för hela gruppen (A. berättar om B. och B. - om A.);
3) uppgiften kan bestå i att skriva ett CV.
Mål är att ta fram så korta som möjligt berättelser eller CV, men följande bör framgå: namn, ålder, var man bor, vad man gör (arbetar, studerar) just nu, intressen, egenskaper, historia (hur blev jag den jag är idag), "på gång" (vad kommer näst), en rekommendation: tips om ngt. intressant att läsa eller göra (t.ex. besöka en viss plats) för övriga i gruppen, "det visste du inte om mig" - knorren (t.ex att man tidigare har bott utomlands eller att man har ett exotiskt husdjur).
Syfte med övningen: att lära känna sig själv och varandra bättre + att kunna ta fram korta men informativa berättelser om sig själv som kan vara mycket användbara i olika sammanhang (t.ex. på anställningsintervju, när man oftast ombeds berätta om sig själv).
Övning 11: En fråga som beror mest
Uppgift till deltagare: att hitta en fråga på www.fragasyv.se och förklara varför man valde just den frågan: det kan t.ex vara så att man själv vill ha svar på samma eller liknande fråga eller att man tycker att man kan ge ett bättre svar på frågan. Varje deltagare redovisar sedan inför en stor grupp: vilken fråga hen valde och förklarar varför.
En variant på genomförande: arbeta i små grupper (2 - 5 personer) och gemensamt välja en eller flera frågor - t.ex. om grupper är á 3 personer kan man ge i uppdrag att välja 3 frågor (utan att ge instruktioner om just hur gruppen bör gå tillväga för att välja frågorna). Det blir på så sätt en samarbetsövning också. I efterhand - när frågorna är valda och förklaringarna på varför just de frågorna är valda, är färdiga, ställer vägledaren en oväntad fråga: - Hur gick ni i gruppen tillväga för att välja frågorna?
Förväntade svar från grupper: a) var och en valde sin fråga enskilt; b) frågorna valdes av alla gruppmedlemmar gemensamt - genom en diskussion och kompromisser; c) frågorna valdes av en i gruppen och de andra bara höll med; d) frågorna valdes slumpmässigt, "på må få"... eller "vi tog de tre senast inkomna".
Man kan också få ett oväntat svar angående på vilket sätt frågorna valdes.
Utifrån varje svar (ang. vilken metod som användes för att välja frågorna) leder vägledaren en diskussion om gruppsamarbete:
varje persons roll i gruppen och om att vara "ledande/drivande" i gruppen respektive "passiv medlem" beror mest på personens egenskaper eller det som spelar roll är hur viktig just det ämne är för individen - eller om det är en kombination av "både och".
Kan vara bra (beroende på deltagarnas ålder, situation och på om det är en "långvarig grupp" t.ex. en klass som kommer att läsa tillsammans under 3 år på gymnasiet eller om det är en grupp som träffas bara en eller några få ggr) om gruppmedlemmarna kunde själv analysera varför just det "valsättet" som användes just i deras grupp (vad det säger om gruppmedlemmarnas personlighet, engagemang i frågan mm) och vilka "lärdomar" man kan dra av det.
Övning 12: Lärare för en kvart
Syfte med övningen: höja motivation inför framtida studier och yrkesval samt ge möjlighet prova-på "gå i lärarens skor".
En bra övning för alla men speciellt för dem som funderar på att satsa på en lärarkarriär eller på ett annat yrke där man ofta redovisar eller presenterar material inför grupper.
Hemuppgift som vägledaren ger till gruppdeltagare:
var och en väljer ett tema för att "undervisa" gruppen i - kan exempelvis vara ett yrke eller en utbildningsform (t.ex. SFI, grundskola, gymnasieskola, högskola/universitet, folkhögskola, komvux eller yrkeshögskola) eller en undervisningsmetod (ex.självstudier, "the flipped classroom” eller ”learners autonomy”) eller Studieteknik (lär ut dina bästa tips) eller Söka-jobb tips (olika sätt att söka jobb på). En ”lektion” är tidsbegränsad till t.ex. mellan 10 min och en kvart (eller max 20 min). ”Läraren” (varje gruppdeltagare) får själv bestämma vilka läromedel hen använder sig av och på vilket sätt hen kommer att kontrollera att ”eleverna” (de övriga gruppdeltagare) har lärt sig det som ”lektionen” hade för avsikt att förmedla.
Efter det att alla ”lärare” genomförde sina lektioner, kan man upprepa övningen: ge samma uppgift en gång till, men denna gången väljer ”lärare" ett annat tema att undervisa i. Syftet med upprepning av samma övning: att gruppdeltagare utvecklar sina undervisningsmetoder. En positiv förväntad "bieffekt" är att gruppdeltagarnas självförtroende stärks och förståelse inför de utmaningar som läraren ställs inför - bli större.
Övning 13: "Hen" som yrkesutövare
Gruppen får i uppdrag att rita en kvinno- & en manskropp & snabbt (t.ex. på en minut) skriva ett antal (t.ex. 10 stycken) yrken som hör till varje ”figur"; eftersom det är väldigt ont om tid, skriver man ner de yrken som man först tänker på (utan att tänka för mycket för att man inte hinner det). Fortsätta övningen med att gå igenom yrkena och diskutera gärna kring ”manlig sjuksköterska”, ”kvinnlig VD” och lärare/lärarinna men även direktör/direktris *.
Avsluta med att fråga hur många av gruppdeltagare använder gärna ordet ”hen” och om de kan nämna något yrke som inte passar män eller kvinnor och be dem förklara - varför de tänker så.
Övning 14: "Viktigaste prylen"
En övning som belyser den kreativa sidan av ingenjörsyrken. Här >> kan man skriva ut en sida med en uppgift som kan lösas enskilt eller i grupper.
Mål med övningen: väcka intresse för teknik samt ge en inblick i hur ingenjörer arbetar med produktutveckling (en ingenjör kan arbeta med ett eller flera steg av produktutvecklingscykeln).
GENOMFÖRANDE: Skriv ut övningen (som kommer från Teknikföretagen/Ingenjörsvägen) helst på en färgskrivare & på en A3-sida.
Uppgiften kan lösas enskilt, i par eller i små grupper. Dela ut en utskrift per deltagare/grupp. Redovisning sker inför stora gruppen. Man kan efter redovisningen be deltagarna rösta för:
1. Vilket förslag är det mest kreativa?
2. Vilket förslag är det mest realistiska?
3. Vilken ”framtidspryl" vill man själv ha?
Denna övning kan även användas av handledare inför val av teman för gymnasiearbete.
Övning 15: "Fördomar om yrken"
DeItagare deias in i grupper och varje grupp "får" varsitt yrke och en uppgift att skriva ner hur de tror en person som har detta yrke är: de får "gissa" personens Ålder, Civilstatus, personens bostad (villa, hus, radhus, lägenhet, på landet) märke på bil, inkomst, favroit maträtt, utbildning, intresse/hobby och dyIikt.
DeItagare skriver detta var för sig och får inte prata med varandra förrän alla skrivit klart i gruppen, sen är de bara att de börjar jämföra med varandra. Har de liknande bilder av yrket, eller skiljer det sig? Så småningom kan vägIedaren (övningsIedaren) fråga varje grupp om något som de tycker utmärker sig, och ber varje grupp beskriva en sammansatt bild av deras "yrkesuppfattning".
/Det brukar vara många som skriver samma sak! En roIig övning och som på sätt och vis också är "en ögonöppnare". /
*** *** ***
* Som direktris är man förbindelsen mellan designer & fabrik, man förverkligar modedesigners kreativa visioner genom att omvandla dem på ett sätt som möjliggör en större produktion.
Frågor och svar taggade med 'hotell och turism' (43 st.)
-
hur byter man skola?
hej jag är en elev i första året gymnasiet och går på vård och omsorg och jag var inte nöjd med mitt program eller skola och jag vill bytta till hotell och turism i eskilistuna men jag vet inte vilken skola som erbjuder en plats förutom zetterberg...
Hej,i Eskilstuna erbjuder endast en gymnasieskola, Zetterbergsgymnasiet, det programmet som du frågar om, HT (detta enligt de uppgifter jag har tillgång till). Vad gäller byta till ett annat program, så tror jag... Läs hela svaret -
Räknas mina poäng, är jag behörig till högskolan?
Hej, Jag avslutade gymnasiet 2014, läste hotell och turism med inriktning turism, när jag avslutade min utbildning hade jag 2150p från gymnasiet. Jag klarade inte historia 1a1 (50p), Hållbar turism (100p), Konferens och evenemang (100p) samt Marknadsföring och försäljning (100p). Jag har...
Hej Viktoria!Du läste på gymnasiet mot Examensbevis, men du uppnådde inte kraven och fick ut Studiebevis, tror jag. Studiebevis ger inte behörighet till högskolestudier; i alla... Läs hela svaret -
personlig försäljning?
har fått en elev från hotell och turism som läst personlig försäljning 1. Denna kurs har vi ej på vårt hotell och turism. Vart ska jag placera kursen hos oss? som IV val eller programfördjupning.
hej Monica, i Programplanen för HT kan man se att kursen Personlig försäjling 1 får ingå i examensbeviset som programfördjupande, så därför råder jag ta in den som just inom... Läs hela svaret -
Hoppa av gymnasiet i 3:an?
Hej! Jag har under 5 månader varit sjukskriven 100% pga depression och ångest. Jag har tappat all studiemotivation och då jag mår lite bättre nu vill jag börja jobba istället. Jag läser Hotell & Turismutbildning, sista året, så det...
Hej! Mitt råd till dig blir att du får jobb innan du hoppar av skolan. Ännu bättre om du testar jobba i ett par veckor (upp till en månad) och bestämmer sen om du hoppar av skolan. Det finns... Läs hela svaret -
Programinriktat val i Stockholm?
Vilka gymnasieskolor i Stockholms län har programinriktat val - hotell och turism?
Hej Charlotta,enligt de uppgifter vi har - Praktiska-stockholm-liljeholmen och Yrkesgymnasiet-stockholm samt Stockholms-hotell-restaurangskolan gymnasium kommer (eller i alla fall har för avsikt) att ta in elever på... Läs hela svaret -
vad kan man studera vidare till inom hotell & turism linjen?
Hej mitt namn är Mariama jag studerar sista året i gymnasiet drottning blanka malmö och efter jag tagit studenten undrar jag vad man kan studera vidare till? för jag vill gå högskola men jag läser yrkesprogrammet nu sista året i gymnasiet. Hotell och...
Hej,du skriver inte om - i fall du kommer få godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6 (godkända betyg i de kurser krävs för Grundläggande behörighet till... Läs hela svaret -
Hur mycket ämnen/poäng på hotell o turismprogrammet?
Hej Jag har lite problem med att förstå det svemska utbildningssystemmet. Jag ville utbilda mig till paralegal men 2 månader sen ågrade jag det. Nu läser jag hotell och turismprogrammet och och tar heltid fyra ämne. Men problemmet är att jag vet inte hur...
Hej,om jag förstår dig rätt, vill du få jobb så fort som möjligt - inom "Hotell-och-Konferens"; stämmer det?Problemet är att yrken i Sverige inom "hotell,... Läs hela svaret -
Om jag ej får yrkesexamen kan jag plugga vidare ändå?
Jag kommer inte göra min praktik och därav ”förlora” 400 poäng och därför inte få yrkesexamen. Kommer jag ha möjlighet att plugga vidare och få jobb?
Hej Amanda!Det är stor skillnad på olika yrken - inom vissa yrken kan man få jobb med diverse olika utbildningar... men inom andra - är det strikta krav på vilken utbildning... Läs hela svaret -
Rätt inriktning?
Hej! Jag har på senaste tid kommit på att jag gärna jobbar inom kriminalitet, med offer utsatt för brott osv. Jag är riktigt skol less och vill inte gå samhälle etc, utan ett yrkesförberedande och utbilda mig senare på universitet. Jag vill...
Hejsan, du nämner "övervakare" i din kommentar och då kanske du menar frivårdsinspektör, livvakt, värdetransportör, privatdetektiv säkerhetsstrateg eller säkerhetskoordinator? -
Hur blir man Hotel reception manager?
Hej! Jag funderar på att bli Hotel reception manager. Jag undrar lite vad lönen ligger på ett cirka både i Sverige och internationellt samt dess löneutveckling? Är det samma sak som front Office manager? Vad är arbetsuppgifterna för Hotel reception...
Hej Linda, man brukar börja med att jobba som en "vanlig" Hotellreceptionist innan man kan bli Manager för receptionen. På mindre hotell kanske så finns det inte alls någon Manager för... Läs hela svaret -
hotellindektör,hotell manager & hospitality managemet ?
hej syv, Jag skulle utbilda mig vidare inom hotell och turism och har sett att de finns flera namn än hotellindektör när man ska söka utbildningen som hotell chef. Så min fråga är: vad är skillnaden mellan hotell manager och hospitality management ?
Hej Sarah,menar du att du vill jämföra... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan handel-administration och hotell-turism?
Jag undrar vad som är skillnaderna mellan handel och administration och hotell-turism. Av det som jag läst så är det ganska lika linjer.
Hej Nova,både HA och HT är yrkesprogram och båda har 2 inriktningar att välja på - på så sätt är de "lika". Inom alla yrkesprogram ingår... Läs hela svaret -
Hur blir man hotellchef?
Hej, hur kan man bli hotellchef vilka ämnen behövs det , hur långt tid tar den tills man kommer in i arbetslivet? tacksam för svar! J.
Hej Jenny, Det är i Sverige inte strikt reglerat vilken utbildning som krävs, utan hotellchefer kan ha mycket varierande utbildningsbakgrund. Det finns många passande utbildningar både i Sverige och utomlands.... Läs hela svaret -
samhäll eller hotell?
hej syv jag har haft denna fråga ett bra tag nu, och jag vet typ vad jag kommer få för svar för det får jag av alla. jag kan verkligen inte bestämma mig om jag vill gå sam eller hotell och turism. Och alla frågar bara mig, vad vill du jobba med. och jag vet verkligen inte. Oavsett vad en jag...
Hej Elle,St.Eskils >> hade öppet hus den 22 jan 2019, dvs i förigår, kl.17.30. Om du inte visste om det - är det givetvis jättesynd. Framöver, rekommenderas det att kika på... Läs hela svaret -
Hotell och turism, krävs det modernsprå 1,2,3,4,5,6 kinesiska 1,2 osv?
Jag ska byta gymnasium till hotell och turism, och på planen står det kinesiska 1.2osv och modernspråk 1..2.3 osv jag undrar om jag måste läsa dessa ämnen, för jag kan inte lära mig kinesiska och suger på modernspråk men, jag kan svenska engelska, är det obligatorisk eller inte?
Hej Turan,se gärna en generell Programplan för HT>>Moderna språk Får läsas på HT men de kurser är inte obligatoriska (i alla fall generellt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga