Tilda
    Jag vill plugga biomedicinsk analytiker-ptogrammet, och har upptäckt att de är olika antagningskrav på olika universitet. Jag har inte läst biologi 2 eller kemi 2, och är därför bara behörig på vissa orter. Om jag började på utbildningen på ett universitet där jag är behörig, och gick där ett år, skulle jag senare kunna byta till ett universitet jag egentligen inte var behörig till, och komma in ändå?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tilda,
    det kan stämma att olika lärosäten kräver lite olika kurser för särskild behörighet även om utbildningen heter "samma" eller mycket liknande och leder till samma yrke.
    Angående byte från ett lärosäte till ett annat är det en fråga till de utbildningsansvariga på det lärosäte dit du vill byta. För det första så måste ledig plats uppstå på den utbildningen dit du vill byta in... men även i det fallet behöver inte det per automatik bli så att du ska kunna byta; även konkurrens om den lediga platsen kan uppstå om flera personer vill byta utbildningsort. Sedan är det viktigt att kursinnehåll i programmen stämmer: på den utbildningen du läser dina första terminer och på den utb., dit du vill byta. Prata gärna med studievägledare på den institutionen dit du vill byta.

    Liselotte