Jenny
    Jag funderar på att utbilda mig inom massage. Men finns tre olika sorters utbildningar. Vad är skillnaden mellan Friskvårdamassör, massageterapeut och medicinsk massageterapeut?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Jenny,
    Friskvårdsmassör - är i första hand inriktad på att förhindra att hälsoproblem uppstår, man masserar, alltså, friska personer;
    Medicinsk massageterapeut - är inriktad på att, genom massage, lösa hälsoproblem, som redan har uppstått.

    Utbildning till massör ges främst på privatägda skolor och yrkeshögskolan. Utbildningen är inte reglerad av någon myndighet, vare sig i innehåll eller omfattning. Branschråd ställer upp kvalitetskrav på de skolor som bedriver utbildningar. Efter utbildning vid någon av de godkända skolorna och praktiskt och teoretiskt prov kan branschråd utfärda certifikat. Det finns utbildningar som berättigar till stöd från CSN.

    Jag vill tipsa dig om en utbildning, se info- på länken:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/medicinsk-massageterapeut1 där det finns RESTPLATSER kvar, dvs det är fortfarande möjligt att komma in och påbörja utbildning 1 september /utb. är på distans men med några obligatoriska träffar i Varberg/
    och
    http://www.yhguiden.se/utbildning/bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/massage-och-friskvardsterapeut (men det finns troligtvis inte några platser kvar att söka till start hösten 2014).

    Exempel på andra utbildningar som kan vara av intresse för dig:
    http://www.ltu.se/edu/program/FKHVG/FKHVG-Halsovagledning-kandidat-halsopromotion-1.83573?lasar=2014
    http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=fysioterapeut&examen=38

    Det kan finnas utbildningar till massör på privata skolor och på Studieförbund /t.ex. Vuxenskolan, Medborgarskolan, Folkuniversitetet, Miroi m.fl/ där man betalar för en kvällskurs eller för utb. under några helger;
    det finns utbildningar på högskolenivå - Fysioterapeut och Hälsovägledare /som exempel/ där massage ingår som en del i utbildningen.

    Om du skickar länkar till info- om de utbildningar som intresserar dig extra mycket, kan vi ge dig ett bättre svar.

    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare