Signe
    Min fråga är om jag lägger in fem val men alla linjers tidigare lägsta intagningspoäng är mindre än vad mitt meritvärde är, kommer jag ändå att komma i på ett av valen. Eller vad händer isåfall, blir jag tvungen att välja om?
    • Milla : Menar du Vad händer om antagningsgränserna på alla dina alternativ i gymnasieansökan blir högre än det antal betygspoäng som du har?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Signe,
    jag tror att din fråga gäller val till gymnasiet (eftersom jag ser att du är 16 år). I så fall är det så att gymnasieantagningskanslierna försöker göra allt möjligt för att alla behöriga elever "hamnar" på något nationellt gymnasieprogram (även om det är ett program som eleven inte sökte till). Du kan i din gymnasieansökan ha många alternativ. De tidigare antagningsgränserna behöver inte "gälla" framöver. Även nya skolor öppnar ibland och där kan man inte se de tidigare antagningsgränserna. Det är frivilligt att gå på gymnasiet och därför är det inte så att alla, 100% av avgångselever från grundskolorna, alltid antas till gymnasiet. Det kan uppstå en situation då en behörig elev står ändå utan gymnasieplats när läsåret börjar. I så fall, om eleven absolut vill gå på gymnasiet, måste hen acceptera den platsen som hen får "tilldelad" (även om den är på en skola och ett program som hen egentligen inte vill gå på).
    Vi rekommenderar att
    - försöka få så höga betyg som möjligt in i sitt slutbetyg från grundskolan;
    - att i sin gymnasieansökan ha många alternativ;
    - att vara beredd att acceptera en plats även på en skola eller program som man egentligen inte är så sugen på att gå på (det är ju bättre att gå i skolan än att inte göra det).

    Du kan också kontakta gymnasieantagningskansliet i den delen av Sverige där du kommer söka till gymnasiet och fråga om vad finns det för plan för elever som i början av läsåret står utan gymnasieplats.

    Studie- och yrkesvägledare