Isse
    På vissa jobb står det ällmän gymnasiekompetens , är de så då att man kan studera vilket gymnasie som helst men anda bli de Txp om jag nu studerar handel eller barn o fritid o det står på ett yrke som Txp återviningsarbetatare kan man bli de då ?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,
    du får gärna kika på Framtid.se/bloggar/vad-ar-gymnasiekompetens - där vi förklarar vad Gymnasiekompetens är för någonting. :)

    Återvinningsarbetare - här bestämmer arbetsgivaren ganska fritt vem hen anställer. Av alla som söker jobbet anställs hen som passar, enligt arbetsgivaren, bäst. Körkort är meriterande, kan krävas också!

    Allmänt gäller
    Inom de icke-reglerade yrken (och det de flesta yrken) - är det arbetsgivaren som bestämmer vem som får jobbet. Vilka yrken som är "reglerade" i Sverige - kan du se på Framtid.se/yrke/reglerade-yrken

    Det är rätt stor konkurrens om jobben inom de icke-reglerade yrken, därför att alla, oavsett tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet kan, teoretiskt sett, få jobbet. Många söker. Vem arbetsgivaren väljer - är upp till arbetsgivaren.
    De saker som utgör meriter är oftast:

    mer utbildning, högre betyg, körkort, relevant tidigare arbetslivserfarenhet + personliga egenskaper som flexibel, tillmötesgående, passar tider, tar initiativ när det behövs och "står tillbaka" när det är rätt läge, dvs har en känsla på när det är "läge" att ingripa och när det är "läge" att inte göra någonting. Det är tufft att söka jobb när många söker samma jobb och man vet inte riktigt vad för meriter som kan låta dig vinna i konkurrensen. Jag förstår det. Men vi på fårga syv gör vad vi kan - vi samlar info om yrken och vilka utbildningar som brukar leda till de jobben på www.framtid.se och vi svarar gärna på alla frågor så gott vi kan!

    D: