Daniel SYV

    Hej Jelena,
    tack för en spännande fråga!
    Det är en viktig och intressant fråga men också svår att svara på.
    På gymnasiet i Sverige (och så finns det också några svenska skolor Utomlands) - är det ett antal gymnasieprogram/inriktningar som finns och det ej finns ngn utbildning "allmänt"... för de som vill bestämma sig sen eller aldrig... alltså vill hoppa från ett yrke till ett annat fritt, när det passar dem.

    Om man inte alls vet vad man vill jobba med senare i livet eller vill jobba med "allt" - så kanske Fordons- och transport/inriktning "Transport" >> kan vara bra att läsa; man kan ta körkort för många olika sorters fordon: bl.a för personbil, lastbil, buss och detta är en stor fördel inom många olika yrken och inte minst med tanke på att det underlättar att kunna ta sig till en arbetsplats och mellan arbetsplatserna.

    På alla nationella svenska gymnasieprogram läser man ganska mycket "samma" kurser - ex. svenska1, engelska5,idrott1, minst en kurs i samhällskunskap, historia, religion och matematik. Sedan fortsätter man på vissa program läsa ännu mer svenska, engelska och matte och på andra (i första hand på yrkesprogram) läser man då yrkeskurserna och har minst 15veckor praktik.

    För en elev som inte kan eller vill bestämma sig för ett visst yrke - kan praktik på gymnasiet vara mycket bra: man bekantar sig till arbetslivet på praktiken. Annars, om man går högskoleförberedande och inte har sommarjobb eller extrajobb - och hinner gå ut år9 innan PRAO var obligatorisk - så kanske man inte ens varit på någon arbetsplats, över huvudet taget, när man går ut gymnasiet (förutom då Grund- och Gymnasieskola, som arbetsplats för lärare och övrig skolpersonal).

    Ett tips kan vara att besöka många olika mässor och öppna hus - så kanske eleven "fastnar" för någon skola ... annars så kanske välja någon utbildning på en gymnasieskola som ligger närmast till bostaden eller dit det är bekvämast att ta sig till: detta för att spara tid för fritidsaktiviteter, hobby, vänner eller annat som eleven tycker är spännande (i stället för att lägga tid och energi på att pendla).

    Oavsett vilken utbildning eleven väljer att söka till på gymnasiet så rekommenderar vi att försöka lära sig så mycket engelska och andra språk som möjligt och också läsa mer matte (mattekunskaper är användbara inom många olika yrken och så lär man sig tänka ännu mer logiskt, när man läser matte).

    Hänvisningar/lästips:
    framtid.se/yrken - en sajt med fler än 2.000 yrkespresentationer;
    gymnasieguiden.se/reportage - få inblick i olika aspekter av "gymnasielivet";