Hej Nasir, om du studerar en kurs på komvux och inte tar studiemedel från CSN, och vill avbryta kursen, meddelar du komvux att du inte kan fortsätta läsa. Det händer inget särskilt förutom att du får meddelande att du har avbrytit en kurs. Om läraren avser att hen har underlag för att sätta betyg, kan det hända att du får F betyg. Dock kommer inte det betyget i så fall påverka dig på ngt. särskilt sätt. Det kan t o m ibland vara bra att ha F-betyg (i stället för inget betyg), t.ex kan man ibland bli befriad från prövningsavgift, 500kr, om man sedan innan har F betyg i kursen och de som inte har ngt betyg måste betala 500 kr om de anmäler sig till prövning.
    En annan "bra sak" i att ha F betyg kan vara att i fall du t.ex vill ta ut examensbevis och det utan de där 100 F-poäng skulle fattas poäng, då kan du ta in F-betyget in i ditt examensbevis (om det nu är så att det är brottom och du behöver få ut Examensbevis).
    Nackdelen med att få F-betyg kan vara att komvux kan ha "lokala regler" att inte ta in på samma kurs t.ex under ett år efter det att personen fick F-betyg. Men AVBROTT gillar inte komvux heller. Dock kan det bero på anledning till avbrottet - om det är "okänt" varför man har avbrytit eller om det är pga t.ex "arbete" dvs man uppger att man inte hinner arbeta och studera samtidigt - eller om det finns läkarintyg. Be komvux registrera rätt orsak till avbrottet. Det kan spela roll för dina framtida chanser att få plats på samma eller på en annan komvux kurs.

    Bästa hälsningar

    ANNA