Astrid
    Jag vill söka till NIU - styrkelyft i Falun, bor i Stenungsund och undrar hur man löser det med boende och ekonomiskt stöd för mat etc.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid ! Om det finns en likvärdig utbildning närmare till din folkbokföringssdress, är jag rädd att du inte kommer ha någon rätt till ekonomiskt stöd. Se om en likvärdig utb finns inom ditt upptagningsområde - en lista på gymnasieskolorna som ingår i ditt upptag.område finns på Antagningaskanslier.se/Göteborgs region

    Studie- och yrkesvägledare

    Kristinegymn.>> har öppet hus 8nov 2018 och >>/Lugnetgymnasiet

    den 14 nov 2018 och

    jag råder dig tillsammans med minst en av dina vårdnadshavare besöka skolan/skolorna då; där kan ni ställa frågor till skolans personal.

    Allmänt gäller: det finns inte ngn generell lösning utan det beror på om gymnasiet kan erbjuda plats på elevhemmet för just dig; även om elevhem finns, kanske det är fullt. Ofta är det elevens familj som hittar boende för eleven. Det är vårdnadshavare som ansvarar för eleven tills hen fyller 18 år, och det gäller boende och ekonomi också ... det finns inte ngt bidrag som täcket alla kostnader för studier på annan ort, utan familjen (elevens vårdnadshavare) betalar mellanskillnaden på några tusen kr varje månad.