Hejsan,
    vissa kommuner har fattat beslut att ge tillsvidare anställning på heltid (vad gäller personal inom Förskola) endast om man är behörig Förskollärare >> (har legitimation som förskollärare) och de "övriga" t.ex utbildade barnskötare kan endast få vikariat eller andra tidsbegränsade anställningar. Detta för att barnkullarna går "upp-och-ner" och även om det idag är ont om alla förskolepersonal, kan det om några få år uppstå situationen när det blir "ont om barn i förskoleåldern" och då måste vissa anställda "gå" (och det är svårt att "bli av" med tillsvidareanställda - men vad kan man ge för arbetsuppgifter till en barnskötare om hen ej behövs på en förskola? - ...?).
    Så, oavsett anledning, så kan det stämma att i vissa kommuner kan man, oavsett hur duktig man är, ej få anställning som barnskötare (utan man måste i så fall skaffa sig mer utbildning - i första hand är det Förskollärare man bör utbilda sig till, som är en högskoleutbildning).
    Det finns dock ännu det andra alternativet - yrkeshögskola, där det bl.a finns utbldningar till Lärarassistent >> och till Specialistbarnskötare.
    folkhögskolorna och inom yrkeshögskolan kan utbildningar finnas som just heter "Lärarassistent" eller "studiehandledare". Kika gärna på yhguiden.se/resultat?Education.

    Yrkeshögskoleutb. till Specialistbarnskötare
    Kika gärna på en halvtids distansutbilnding (sista ansökningsdag 3 maj 2019) - yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/specialistbarnskotare
    och
    på utbildning i Göteborg (sista ansökningsdag 15 april 2019) - yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-sprakutveckling