Saga
    Hej
    jag är studie- och yrkesvägledare men vill nu ställa en fråga "i privat regi" som gäller min väninna. Hon vänder sig till mig pga jag är hennes väninna men även studie- och yrkesvägledare.
    Situationen är: väninnan kom till Sverige från ett annat land som vuxen (över 45 år gammal) med hög utbildning från utlandet; nu fyller hon snart 56 år och har idag tidsbegränsad anställning, som tyvärr inte kommer att förlängas. På den arbetsplatsen hon är anställd, byttes det flera chefer på kort tid och ingen chef kan ge henne någon referens (hon frågade, men de säger att det var "för kort tid" och de känner inte hennes prestationer så bra). Hela anställningen på den nuvarande arbetsplatsen kommer att vara i 2 år, men ingen chefs-refernes.
    Väninnan är också "bunden" till en viss ort i Sverige pga familjesituationen (hon kan inte flytta fritt) och på den orten finns det extremt hård konkurrens inom hennes expert-område. Vad kan man göra förutom att "söka jobb som inte finns", när man är 56 år, är ganska sliten (bl.a mentalt) men inte så mycket att man kan vara sjukskriven? Alla tips välkomnas!
    Saga

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Saga,
    jag förstår att det är ingen lätt situation man hamnar i, om man förlorar jobbet när man är "till åren kommen".
    Vid 56 år har man ganska långt till pension men det finns inte "arbetsplikt" i Sverige (alltså, man behöver inte jobba om man har råd att inte jobba) - det är min första tanke: om man inom familjen har råd att ha en "hemmafru";
    min andra tanke är att hon kan både söka alla jobb som finns att söka och även skicka intresseanmälan/spontana ansökningar till företag och organisationer som inte har några annonser "ute" - hon skickar sin CV och skriver att hon söker jobb och är intresserad av alla förslag, tips och råd;
    vidare tänker jag att hon bör ta hjälp av "alla" som kan tänkas kunna hjälpa - Arbetsförmedlingen, hennes eget kontaktnät (fråga alla hon känner om de kan ge hjälp i jobbsökandet);
    att utvidga jobbsökningsområde både geografiskt och branschmässigt är också ett av mina tips. Med "geografiskt" menar jag att t.ex fundera på möjlighet att "veckopendla" eller försöka förhandla möjlighet att delvis jobba på distans - så att hon ej behöver åka till "kontoret" precis varje arbetsdag, utan kan ha sitt kontor hemma (i alla fall vissa dagar).
    Hon/ni får även kika på möjlighet att starta eget.

    Ännu ett alternativ är Utbildningar
    Dock är möligheterna att försörja sig under utbildningstiden ganska begränsade när man är 56 år gammal. Om personen ej kan klara sig utan studiestöd - kan det bli ett stort problem, då CSN kan inte bevilja studiemedel från 1 jan det året som sökande fyller 57 år; Källor: csn.se/fragor-och-svar/vad-har-csn-for-aldersgranser/aldersgranser och gd.se/artikel/gavle/hon-ar-for-gammal