Sara.05

    Hej. Jag kommer inte lyckas ta min gymnasie examen på marina läroverket. Jag är osäker på om det går att plugga mig till en examen på marinbiologi, pga av att det kanske inte finns ämnen där som inte följer de regelmässiga linjernas kurser som natur eller ekonomi, för att kunna plugga upp på konvux och slutgiltigt få ett examensbevis?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Är det särskild variant på NB-programmet som du läser på Marina läroverket? Vad är ditt mål efter gymnasiet? Vill du komma in i någon eftergymnasial utbildning eller vill du börja jobba så fort som möjligt?
    Allmänt gäller: du kan med studiebeviset göra planering mot examensbevis på komvux ( i den kommunen där du är folkbokförd). På komvux är det ganska mycket friare vilka kurser som får ingå i ett examensbevis.
    Ännu ett alternativ är att du söker till allmänna kurser på folkhögskolorna där du läser mot studieomdöme.

    Studie- och yrkesvägledare