Alexandra
    Hej!

    Om jag inte blir antagen på några av mina preliminära ansökningar som jag gjort nu (15 Feb), vad händer då? Kommer jag inte in någon stans alls då?

    Tacksam för snabbt svar,
    Alexandra.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,

    prelinimär antagning är bara test på att det funkar i antagningssystemet, att antagningen har de rätta kontaktuppgifter till dig, att dina höstterminens betyg kom in... och allt funkar administrativt - att ta emot betyg, att leverera besked mm., men självaste resultat av det prelinimära antagningen spelar faktiskt inte någon roll. Detta pga nya betyg - från vårterminen i åk9, kommer att förändra ditt och många andras meritvärde (betygspoäng) och att många elever kommer också göra omval under omvalsperioden senare under våren. Det är de valen som ligger i antagningssystemet sista dagen, när antagningen stänger, dvs sista dag i omvalsperioden, som spelar roll. Och för konkurrens är det de betygen som kommer att stå i Slutbetyget från grundskolan, som kommer att avgöra vem som kommer in på gymnasiet, och vem som blir utan plats.

    Så - just svar ANTAGEN eller RESERV eller OBEHÖRIG eller PRÖVAS EJ - som kan stå i det prelim.antagningsbeskedet - kan man i princip helt bortse ifrån.. . Det som gäller är att kämpa för att få så höga betyg du kan få - in i ditt slutbetyg från grundskolan; att göra flera val - ha många olika alternativ i sin gymnasieansökan.. om du ni har endast 2-3 alternativ, lägg till flera - under omvalsperioden, är mitt råd.

    Sedan - om det värsta händer och du blir utan plats i det definitiva/slutgiltiga antagningen - ska antagningskansliet anstränga sig för att hitta plats till dig på Någon gymnasial utbildning, så att du ska inte behöva vara utan gymnasieplats.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA