Charlotta
    Kan jag använda mitt omdöme från folkhögskola och komplettera med samlat betygsdokument från gymnasiet för att söka vidare? Och läsa in matte 2 på komvux. Går det att komplettera på det sättet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Charlotta,
    du vill "söka vidare"och jag antar att du menar utbildningar på Eftergymnasial nivå. Det finns olika utbildningsformer, ex. Yrkeshögskola tar in på "samlad bedömning", inte endast på betyg och kan göra olika sorters Undantag...
    Om du vill söka till en Högskoleutbildning är, däremot, regler mycket striktare. Men det är inte  helt uteslutet att undantag kan göras även här...
    Det som inte får göras - att kurser från folkhögskola och gymnasiet/Komvux kan ej sammanföras i samma betygsdokument, den saken är klar.
    ***
    Mitt råd är att du tar alla dina betyg till SYV på komvux i din kommun och att du funderar på att försöka läsa mot ett Slutbetyg. Möjlighet att få ut ett Slutbetyg kommer att upphöra 1 juli 2020, det är alltså kortare tid än 2 år kvar... och det, enligt min bedömning, synd att missa den möjligheten. Slutbetyg kommer du att få "för livet". Du kan i framtiden ändra dig ang. val av högre utbildning... Det är alltså bra att få ut ett Slutbetyg.
    Ang. hur du snabbast kan bli behörig till högskola (om det är det du önskar) - var god boka tid hos SYV på komvux, ta med dig alla dina betyg till det mötet; var beredd att komvux-SYV-en kanske kommer behöva kontakta betygsexperter /dvs det kan dröja innan du kan få exakt svar på din fråga/.

    Vänligen och Lycka till!
    ANNA