Aasha
    Hej!
    Jag börjar behandlingspedagog utbildningen som startar om 2 veckor men har läst om samtalsterapeut de senaste dagarna vilket intresserar mig enormt. Jag vet att. Det finns steg 1 utbildningar som kostar och sedan steg 2 som är gratis så jag funderar över att plugga. Till behandlingspedagog eftersom jag redan kommit in sedan fortsätta ta steg 2 utbildningen till samtalsterapeut/psykoterapeut men vet inte om det är möjligt att göra så. Tacksam för svar
    • Anna : Är det en Yrkeshögskoleutbildning till Behandlingspedagog som du ska börja läsa om 2 veckor?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är psykologer, läkare eller socionomer som kan vidareutbilda sig till psykoterapeuter. Se info om behörighetskraven t.ex på www.psykoterapicentrum.se - det krävs att man "i botten" har en Akademisk /högsole-/ utbildning på minst 2 år på heltid.
    Jag tror din utbildning som du kom in på är på yrkeshögskola. Det är inte detsamma som högskola/universitet.

    Jag tror därför att det tyvärr ej går att fortsätta läsa vidare till psykoterapeut efter den utbildning som du kommer att påbörja om 2 veckor. :(

    Däremot Samtalsterapeut>> är inte en skyddad titel och man kan kalla sig för "samtalsterapeut" om man vill. Problemet blir att få jobb: anställning eller som egen företagare (konsult) skaffa sig betalande kunder. Kan man göra det, kan man jobba som "samtalsterapeut" efter vilken utbildning som helst.

    Bästa hälsningar

    ANNA