Vilma

    Hej! Jag läser just nu första terminen på ssk programmet. De kurser jag har läst är omvårdnadens grunder och anatomi och fysiologi. Jag undrar om dessa kurser kan omvandlas till några av kurserna på undersköterskeutbildningen? Vet tex att efter vård o omsorgsprogrammet kan man komma in på ssk programmet utan att ha läst naturkunskap 2, då vårdkurserna bedöms ge likvärdig utbildning. Undrar om det kan gälla samma sak med ovanstående?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma,
    från 1 juli 2023 ska man kunna söka Bevis som undersköterska. Du kan läsa om det bl.a i yrkespresentationen på framtid.se.

    Fram tills dess är yrket undersköterska "helt oreglerat" kan man kanske säga - alltså, arbetsgivare kan anställa med vilken utbildning de vill och även utan någon som helst vårdutbildning. Söka jobb som undersköterska kan man, alltså, med vilken utbildning som helst och har viss chans att få anställning.
    Att högskolekurser skulle kunna omvandlas till gymnasiala kurser känner vi på fråga syv inte till.