Jag är en elev

    Jag blir besviken!! Hittar i ingen annanstans möjlighet till prövning på Modena språk dari/persiska. Det är bara i Göteborg som erbjuds prövning på dessa språk och det är såååå många som anmälar sig där så att man får inget plats. Till exempel igår öppnades anmälan till prövning på moderna språk dari / periska vid 16:00 och jag anmälde mig 16:04 men jag fick ändå inte plats för prövningen. Väntade på det så länge :((( Varför finns inte ett sånt möjlighet i Stockholm???? Det är inte rättvis att man ska vänta ett halvår för att kunna göra prövning....... Det säga att det är brist på lärare. Men det är inte sant för att jag har sett många modersmålslärare på dari. Jag blir bara besviken.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Petra! jag och mina kollegor här på FRåGA SYV håller i mångt och mycket med dig.
    Det som du dock har fel i är att modersmålslärare får sätta betyg i samma språk som modernt språk, för det får hen inte göra. Det är olika behörigheter att undervisa i modersmål och i moderna språk, även om det är inom samma språk.
    Varför det i Stockholm inte går att hitta var man kan anmäla sig till prövning, kan vi på FRåGA SYV inte svara på. Kontakta skolverket och komvux i Stockholm.

    • Jag är en elev : Det har jag gjort. Jag kontaktade både skolverket och komvuxcentrum i Stockholm men de hade inget svar ;(. Hmm jag vet inte, jag gjorde en gång prövning i Göteborg och läraren berättade att hon är gymnasielärare i moderna språk/modersmål. Det var hon som rättade min prov (tillsammans med en annan lärare) och satte betyg. Men det kan vara att hon var modersmål lärare men också moderna språks lärare.
    • Jag är en elev : Vad ska jag göra nu=( ?
    • Julia : Ja, man kan vara behörig modersmålslärare och även samtidigt behörig lärare i samma språk som moderna språk. Vad du kan göra nu är följande: fortsätt leta i hela Sverige om möjlighet att anmäla sig till prövning kommer att finnas. Gör högskoleprovet så många ggr du kan! Försök höja ditt meritvärde på andra sätt. Har du redan max i meritpoäng? Kan du höja betygen i andra kurser som ingår i ditt examensbevis? Titta också på andra utbildningar där det kan vara lättare att komma in. Titta på möjlighet att läsa i utlandet. Det är många som är i liknande situation. Du är inte ensam. Tyvärr kan man inte garantera att alla kommer in på den utbildning som de helst vill komma in på. Det kan ibland ta många år innan man kommer på sin drömutbildning, och ibland går det tyvärr inte alls, alltså kommer man kanske inte in på just den utbildningen. Då kan man tänka om och se om man kan tänka sig läsa mot något annat yrke.