Lycka
    Hej! Jag går i åttan, har redan gymnasieångest och tänker på det nästan varje dag. Jag vill komma in på tekniklinjen på Täby enskilda, men är jätterädd att jag inte ska komma in då jag (nu) bara har 255 i merit. Det finns dock några ämnen som jag vet att jag kommer att höja, men jag är fortfarande jätte orolig. Täby enskilda tycker jag verkar vara ett jätte bra gymnasium och jag vill värtligen komma in, plus att det inte skulle ta så lång tid för mig att komma dit. Ett annat plus är också att en av mina bästa kompisar också vill komma in på den skolan. Och ja jag vet att jag inte ska påverkas av det, men jag vet också att det skulle vara jättekul om vi gick på samma gymnasium, även om vi inte skulle gå samma linje.

    Hur mycket brukar man kunna höja sig tills man söker gymnasium? Kommer jag komma in om jag kämpar hårt? Eller är det ganska osannolikt att jag skulle komma in? Har du några tips på hur jag kan dämpa ångesten? Och några tips om hur jag lättast höjer betygen?

    Mvh
    En orolig elev

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hejsan,

    Täby Enskilda gymnasium >>

    erbjuder på teknikprogrammet endast inriktning Teknikvetenskap, där man läser jättemycket matte, fysik och kemi /matematik 4; fysik 2 och kemi 2 är obligatoriska kurser på den inriktningen/.

    Är du "bra kompis" med matten? Känner du till www.matteboken.se? Man kan också gå till en Räknestuga som drivs av Mattecentrum och få gratis hjälp med matten och ibland också med NO-ämnena där. Kika på Räknestugorna i Stockholm >>.

    Mina råd till dig vore att du går och pratar med kurator och sjuksköterska på din skola (skolsköterska). De kan förmedla kontakt till skolspykolog. Samtal med kurator, sjuksköterskan och psykologen kan hjälpa mot ångesten.
    Sedan kan du "distragera" dig genom att söka sommarjobb och genom att bedriva självstudier - då lär du dig mer och har också bra chanser att höja dina betyg.

    Ang. gymnasieansökan - så råder jag dig att du söker Många olika alternativ. T.ex att du söker Teknikprogrammet, inriktning Teknikvetenskap på många olika gymnasieskolor. Om det t.ex blir så att du kommer in på ditt andrahandsval - på en annan skola och börjar läsa Teknikprogrammet på en annan skola, kanske kan du Byta sen - till din favoritskola. Det är lättare att byta från Samma utbildning, än från en annan utbildning.

    Samma program och inriktning finns i Täby även på Åva gymnasium >>, som bjuder på Öppen skoldag den 10 maj. Gå dit, vet ja! - och se om du kanske tycker om den skolan också! och det kanske blir ditt andra alternativ i gymnasieval, som också är OK... eller kanske du t o m tycker att det skola är precis lika bra som den andra skolan.

    Förhoppningsvis blir ngt i mitt svar till hjälp!

    Bästa hälsningar

    SYV