Hanna
    Finns det en stor chans att bli underkänd på att gymnasiearbete? Enligt min lärare kan man få underkänt om man bara använder fel formalia till exempel. Jag är mer orolig att läraren kommer underkänna mig för mitt innehåll av fakta.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna!
    Jag förstår att man kan vara orolig för betyg i en så viktig kurs som Gymnasiearbete. Utan E i kursen får man inte Examensbevis.
    Vill lugna ner dig lite genom att påminna dig om att det finns möjlighet att läsa upp Gymnasiearbete på komvux i fall det (mot förmodan) blir ett F-betyg för dig i den kursen.

    Om du berättar för oss vilket program du läser, kan vi ge dig ett bättre svar. Det är inte exakt samma krav som ställs på gymnasiearbete på olika gymnasieprogram. Det är skillnad på yrkesprogram och högskoleförberedande - t.ex.

    Information från Skolverket hittar du på den här sidan http://www.skolverket.se/skolformer/gymnasieutbildning/gymnasieskola/gymnasiearbetet

    Du kan där (länk ovan) läsa om vilka krav som ställs på gymnasiearbete.

    Ett råd som jag kan ge är att hålla kontinuerlig kontakt med din handledare för gymnasiearbete och följa råd och instruktioner från den handledaren. Du kan också be att hen i god tid innan säger till i fall risken finns att du kan få F-betyg, så att du har tid att rätta till de eventuella fel och brister.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA