Ceren

    Hej, har ni tips på hur man kan gå tillväga om man har två utbildningar/yrken i tanken, och båda låter lika bra och är alltså "lika högt" för dig, men du har ingen aning om vilken du borde ta och hur du ska tänka? Har gjort personlighetstester och yrkestester och allt möjligt men får ändå upp båda. Dessutom känns båda lika rätt och fel för mig, alltså när jag väl tänker den ena så tänker jag sen "men den andra då?"....

    • : Vill även tillägga att jag hoppat av en utbildning, efter 1 månad. Så nu vill man ju hitta en och inte hoppa av igen för det skapar också mer ångest

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en mycket viktig fråga du ställer men som också är mycket-mycket svårt att svara på. Saken är den att både Du och Omständigheterna runt omkring dig förändras. Du mognar och utvecklas och kan få andra idéer, intressen och mål. Omständigheterna i ditt liv kan också förändras: familje-, bostadssituationen, hälsa och lagar/regler/konjunktur/situation på arbetsmarknaden är också i förändring... och de inre och yttre (alltså det som hänner Inom dig och runtomkring dig) sker både oberoende av varandra men också kan samverka med varandra; det blir alltså mycket komplicerat. Och ovanpå detta måste även läggas till: "Vad händer om du hittar den prefekta för dig utbildningen men ej kommer in på den?" och "Vad gör man om man är i slutet av en utbildning och upptäcker att det är inte alls det man vill syssla med?"
    Alltså, mycket svårt att ge svar på... Dig är det Du som känner bäst. Men du kan inte veta vad du kommer känna och tänka om ett år.. och ännu mindet - om fem år...

    Du är fortfarande mycekt ung. Du kan avvakta från att söka till ngn längre utbildning just nu. Du kan försöka få jobb - vilket jobb som helst och skaffa dig mer arbetslivserfarenhet. Du blir också äldre med mer Livserfarenhet.
    Den senaste forskningen visar på att den mänskliga hjärnan mognar fram till i genomsnitt 25-års åldern (plus-minus 2-3 år) alltså i vissa fall kan man uppnå "höjden av sin klokhet" först när man är 28 år gammal.
    Faran med att skaffa sig en lång utbildning på eftergymnasial nivå när man är ung och osäker på sin framtida yrkesval är att du kan förbruka alla dina studiemedelsveckorna och ha utebliven arbetsinkomst i flera år och sedan när du är närmare 30 år gammal komma på vad du vill läsa mot för ett yrke men då har du ingen möjlighet att få studiemedel längre ... hur ska du då försörja dig under studietiden? Därför kan det vara smart att avvakta och inte söka ngn längre utbildning när du är osäker på vilken din favoritutbildning är.
    Om du studerar samtidigt som du jobar och inte tar studiemedel (läser på t.ex halvtid eller lägre takt - t.ex 25%, 10 timmar i veckar), då skaffar du dig mer kunskap samtidigt som du har arbetsinkomst och ej förbrukar dina studiemedelsveckorna... fundera på att försöka hitta någon kurs på kvällstid eller på distans som du kan läsa samtidigt som du jobbar.
    *****
    Annars så får du chansa.
    Du kan också kasta upp ett mynt och på förhand bestämma "krona: den här utbildningen" och "klave: den där utb." ... Det sägs att i den milisekunden som myntet är som högst upp i luftet, som det brukar "klarna": hen som kaskade upp myntet brukar då hoppas på att det ena alternativet "blir av" --- och då vet man... :)
    Vänligen
    Julia