Emil

    Hej jag undrar om man behöver några mer specifika kurser mer än ENG 6, SV 3 och MA 2 för att ha grundläggande behörighet. På alla sidor står det bara att man ska ha 2250/2500 poäng. Jag har 2950 poäng lite från gymnasiet och lite från komvux och ett godkänt gymnasiearbete men jag saknar kemi 1 kommer är jag vara behörig eller inte?

    • Anna : Du måste ta ut examensbevis.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emil.
    det finns olika sätt att uppnå grundläggande  behörighet på t.ex genom kombination av några godkända gymnasiekurser + 3årig arbetslivserfarenhet - se info om reell kompetens (en annan väg), men för konkurrens måste man i så fall ha resultat från högskoleprovet.

    Ett annat sätt att uppnå grundläggande behörighet är genom att ta ut examensbevis. Om ex.bevis är från yrkesprogrammet då måste man även ha godkända betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6.  Har du fått ut examensbevis?

    • : tror inte jag har det men jag har godkänt i de kurserna. Hur fixar jag det? Från komvux?
    • Anna :

      Ansök om att få ut examensbevis från komvux. Oftast kräver komvux att du läser minst en kurs hos dem - för att de ska kunna utfärda examensbevis. Det där med kemi1 kan bli komplicerat. Beror på från vilket program som ditt exam.bevis blir - i teknik- och naturvetenskapsprogrammen är kemi1 en obligatorisk kurs. Det borde dock få ut examensbevis med F i kemi1. F är också ett betyg. Men F drar ner ditt jämförelsetal mycket. Bättre i så fall försöka få godkänt betyg i kemi1.

      Om du inte läst ngn kurs på komvux och de ska kräva att du läser minst en kurs hos dem, då kanske du kan försöka få plats på kemi1.