Jossan
    Hej! Jag vill jobba inom fängelse eller lösa brott, kan gå från narkotika till Frivårdsinspektör, vilken linje går man i gymnasiet? Kan man gå barn&fritid och sedan plugga vidare?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, BF kan var ett bra alternativ - man lär sig mycket om människan och människans livsvillkor som kan vara viktig kunskap om du vill jobba inom Kriminalvården. Även Samhällsvetenskapliga programmet som har en beteendeinriktning som kan vara ett annat alternativ. Kombinationen samhällskunskap/beteendevetenskap kan vara en bra kunskapsmix.

    Lösa brott gör du ofta som utbildad polis i grunden. Kriminalvården har en egen hemsida där du kan läsa om dom och de jobb som finns. https://www.kriminalvarden.se/

    /Lena, Syv