Julia
    Hej ! Jag har sökt som förstaval ett program som jag inte tror att jag kommer komma in på men jag är väldigt säker på att jag kommer in på 2a valet samt 3e valet. Om jag inte kommer inte på förstavalet kommer jag komma in på 2a men vad händer då med tredjevalet ? Stryks det eller blir jag reserv ? Har jag liksom en chans att i sommar ändra mig och välja mitt 3e val trots att jag kommit in på 2a valet. För just nu vill jag gå 2a valet mer än 3e men man vet aldrig vad man vill senare. ?
    • Mikael :

      ... av din fråga framgår, tyvärr, inte om du undrar om ansökan till Gymnasiet, till Högskola/Universitet eller till folkhögskola, eller till yrkeshögskola eller till ännu någon annan utbildning.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Du kan fråga direkt dem som jobbar med just antagningen men vad jag vet så tas lägre prioriterade alternativ bort när den sökande antas på det som hen prioriterade Högre.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    vi vet inte vilken utbildningsform du söker till. Kan inte ens se din ålder vid ditt namn. Om åldern står - ex. 15 år eller 22 år - kan man i alla fall ha en uppfattning om att det är till gymnasiet eller till en eftergymnasial utbildning som frågeställaren söker.
    Annars, så håller jag med vad Anna svarade dig (förutom ansökan till Yrkeshögskola och till folkhögskolorna, där man kan bli antagen till många olika utbildningar samtidigt).

    Till högskola/universitet är det inte antal Utbildningar utan antal "högskolepoäng per termin" som man bli antagen till, alltså man kan bli till högskola/universitet antagen till flera olika alternativ samtidigt om de sammantagen ej överstiger 150% av studietakt.