Emma

    Hej! Jag undrar om man enligt lag FÅR antas till IMS tidigare än när man slutat åk 9? Jag hittar inget som säger att man INTE får det. I de allra flesta fall är det helt naturligt att börja efter åk 9, men vid enstaka fall finns en diskussion om en helt nyanländ elev som kommer till en grundskola i åk 9 hade fått bättre förutsättningar på IMS där SvA är mer anpassat efter eleven. Jag förstår att aktuell gymnasieskola får säga nej till detta, men FÅR de också säga ja och ta emot eleven t.ex. en termin tidigare eller finns det något i Skollagen som säger att en sådan elev inte FÅR börja IMS tidigare? Ursäkta rörig fråga, hoppas den framgår någorlunda...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    du får gärna ställa din fråga till Skolverket. Du kan t.ex ringa till upplysningstjänsten, tel.nr 08-52733200
    Vad jag personligen tänker kring din fråga är att IMS är ju ett Gymnasieprogram och på gymnasiet läser man efter det att man gick ut grundskolan. Här handlar det om åldern: hur gammal eleven är, eller om eleven trots att hen är yngre redan klarade grundskolan.
    På grundskolan kan man göra anpassningar: reducera elevens studieplan och exkludera vissa ämnen "till förmån" av svenska språket. T.ex om eleven inte kan så bra engelska, då kanske man ska ta bort engelska och inte ha andra språk än svenska i elevens studieplan, så att eleven endast läser ett nytt för sig främmande språk - svenska.
    Annars så lär man sig svenska även när man sitter på lektionerna i andra ämnen - undervisningsspråk är ju svenska (förutom på de internationella grundskolorna där undervisningsspråk är ofta engelska).
    Ännu en tanke jag har är att kanske är det möjligt att placera eleven i en längre årskurs - i åk 8 i stället åk 9 på grundskolan. Då har hen längre tid på sig och kanske klarar av kraven för att kunna komma in på gymnasiets nationella program efter åk9 på grundskolan.
    Fördelen i att gå i en klass där eleverna pratar svenska även på rasterna och under grupparbete och på aktiviteter som ligger utanför skolan, som t.ex utflykter, är den att man "badar i svenska språket", vilket är mycket svårare när man går i en IMS-klass där eleverna inte kan så mycket svenska, säger fel, böjer fel - så kan man lätt snappa åt sig "fel svenska", all man lär sig hur man inte ska prata svenska (då man hör svenska med rätt många fel och brister - så som klasskamraterna pratar, som ännu inte har lärt sig tillräckligt). Här tänker jag också på brytning och rätt/fel uttal, och inte endast på ordförrådet eller ordföljden: det är ju stor skillnad på att tala sitt modersmål eller främmande språk.
    Det finns också forskning som visar på att det är många ggr lättare att lära sig ett nytt språk om man lär sig någonting intressant på det nya språket, trots att man ännu inte kan språket: exempel - om eleven tycker om geografi, då kommer hen troligtvis lära sig svenska mycket snabbare om hen lyssnar vad läraren berättar om olika länder och i boken försöker läsa om städer och kontinenter på svenska (jämfört med att hen ska plugga glosorna eller göra enkla övningar på svenska, utan någon samband med de ämnena som intresserar den eleven).
    Så, det kan finnas fördelar för eleven att läsa på grundskolan så länge som möjligt innan hen går över till IMS.

    Frågor och svar taggade med 'franska3' (4 st.)

    • Denise

      Kan jag få betyg i franska 3 utan att göra om hela kursen?

      Hej! I gymnasiet hoppade jag av franska 3 vilket resulterade i ett automatiskt F. Ett år efter studenten flyttade jag däremot till Frankrike och pluggade franska där i 9 månader. Nu undrar jag hur detta kan föras in i mina betyg utan att behöva gå en hel kurs. Är det så att jag måste göra DELF?...

      Julia: : Hej Denise,det finns 2 möjligheter att få betyg i en gymnasial kurs - Franska 3: läsa kursen eller göra prövning i den. Varför inte söka till Komvux ex. distans -... Läs hela svaret
    • Fredrik

      F i franska 3? Natur linjen?

      Hejsan, det närmar sig slutet av gymnasiet på första ring och min franska lärare har konfirmerat ett starkt F då jag har fått underkänt på varje franska prov från början av året till nu. Är extremt dålig på franska...

      Anna: : Hej Fredrik, vilket modersmål du har kan inte vi tala om för dig. Du måste utreda det på egen hand. Ibland är det svårt att bestämma och man kan också ha flera olika modersmål... Läs hela svaret
    • Johanna

      Utökad kurs samt krav för högskolan?

      Hej! Jag går andra året på Östra Reals Gymnasium i Stockholm just nu, läser Samhällslinjen med inriktning Samhäll, alltså Sam-Sam. Nu i tvåan har jag valt till språkvalet Franska 4 och Naturkunskap 2 som individuella val och jag har alltså 100 poäng kvar att använda i trean. För de ska jag ta...

      Milla : : Hej Johanna, att läsa en utökad kurs är inte en rättighet och frågan är om du får läsa den. Det är rektor på programmet som beviljar eller avslår att läsa utökade kurser. Du kan vinna mer i konkurrensvärdet om du... Läs hela svaret
    • Anna

      Ha Franska 4 istället för franska 3 i slutbetyget?

      Hej! Jag går 3:e året av det Naturvetenskapliga programmet. Det jag undrar över är om jag får behålla endast Fra4 istället för Fra3 i mitt slutbetyg, och ha Fra3 som utökat pga att den sänker bara hela snittet? Om det då funkar, kommer jag fortfarande få 0,5 meritpoäng för Fra4? (fra3 kommer...

      Lena: : Hejsan, om du har lagt Franska steg 3 som utökad kurs och du redan har alla dina meritpoäng så kommer den ändå finnas med i ditt slutbetyg men den kommer inte räknas in i snittet om den inte krävs som... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga