Hej! Jag undrar om man enligt lag FÅR antas till IMS tidigare än när man slutat åk 9? Jag hittar inget som säger att man INTE får det. I de allra flesta fall är det helt naturligt att börja efter åk 9, men vid enstaka fall finns en diskussion om en helt nyanländ elev som kommer till en grundskola i åk 9 hade fått bättre förutsättningar på IMS där SvA är mer anpassat efter eleven. Jag förstår att aktuell gymnasieskola får säga nej till detta, men FÅR de också säga ja och ta emot eleven t.ex. en termin tidigare eller finns det något i Skollagen som säger att en sådan elev inte FÅR börja IMS tidigare? Ursäkta rörig fråga, hoppas den framgår någorlunda...
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32099 frågor besvarade.
Påbörja IMS tidigare?
1 Svar
Hej Emma,
du får gärna ställa din fråga till Skolverket. Du kan t.ex ringa till upplysningstjänsten, tel.nr 08-52733200
Vad jag personligen tänker kring din fråga är att IMS är ju ett Gymnasieprogram och på gymnasiet läser man efter det att man gick ut grundskolan. Här handlar det om åldern: hur gammal eleven är, eller om eleven trots att hen är yngre redan klarade grundskolan.
På grundskolan kan man göra anpassningar: reducera elevens studieplan och exkludera vissa ämnen "till förmån" av svenska språket. T.ex om eleven inte kan så bra engelska, då kanske man ska ta bort engelska och inte ha andra språk än svenska i elevens studieplan, så att eleven endast läser ett nytt för sig främmande språk - svenska.
Annars så lär man sig svenska även när man sitter på lektionerna i andra ämnen - undervisningsspråk är ju svenska (förutom på de internationella grundskolorna där undervisningsspråk är ofta engelska).
Ännu en tanke jag har är att kanske är det möjligt att placera eleven i en längre årskurs - i åk 8 i stället åk 9 på grundskolan. Då har hen längre tid på sig och kanske klarar av kraven för att kunna komma in på gymnasiets nationella program efter åk9 på grundskolan.
Fördelen i att gå i en klass där eleverna pratar svenska även på rasterna och under grupparbete och på aktiviteter som ligger utanför skolan, som t.ex utflykter, är den att man "badar i svenska språket", vilket är mycket svårare när man går i en IMS-klass där eleverna inte kan så mycket svenska, säger fel, böjer fel - så kan man lätt snappa åt sig "fel svenska", all man lär sig hur man inte ska prata svenska (då man hör svenska med rätt många fel och brister - så som klasskamraterna pratar, som ännu inte har lärt sig tillräckligt). Här tänker jag också på brytning och rätt/fel uttal, och inte endast på ordförrådet eller ordföljden: det är ju stor skillnad på att tala sitt modersmål eller främmande språk.
Det finns också forskning som visar på att det är många ggr lättare att lära sig ett nytt språk om man lär sig någonting intressant på det nya språket, trots att man ännu inte kan språket: exempel - om eleven tycker om geografi, då kommer hen troligtvis lära sig svenska mycket snabbare om hen lyssnar vad läraren berättar om olika länder och i boken försöker läsa om städer och kontinenter på svenska (jämfört med att hen ska plugga glosorna eller göra enkla övningar på svenska, utan någon samband med de ämnena som intresserar den eleven).
Så, det kan finnas fördelar för eleven att läsa på grundskolan så länge som möjligt innan hen går över till IMS.
Frågor och svar taggade med 'anställning' (6 st.)
-
Vilka är det som de facto påverkar vem som anställs?
Hejsan, jag vill utbilda mig till ngt. som kommer ge mig möjlighet att verkligen påverka om vem som anställs på olika företag och i organisationer. Vilka utbildningar rekommenderar ni? mvh J.
Hej Jelena!vilken intressant fråga du ställer. Och lite ovanlig fråga - också, måste jag erkänna. Men jag ska försöka att ge ett så bra svar jag kan.Det... Läs hela svaret -
Antagning till Nationalekonomi?
Jag blev antagen till nationalekonomi programmet i linneuniversistet, är det bra utbildning med bra arbetsmarknad?
Hej Hemam,vad vi vet om yrket Nationalekonom - visar vi på framtid.se/yrke/nationalekonom Högskoleutbildningar lyder "under" Universitets- och Högskolerådet och kvalité kontrolleras av UKÄ. Om... Läs hela svaret -
Betydelse av högskola och betyg, internationellt likväl nationellt?
Hej SYV, Jag undrade av hur stor betydelse det är att för anställning nationellt att välja en högskola av högre anseende? Kommer det i framtiden att påverka mina möjligheter att få ett jobb? Samt undrade jag ifall internationella organisationer(t.ex FN) tar högskolornas anseende och betygen i...
Olika arbetsgivare kan tänka olika kring de frågorna, det går därför inte att ge ett generellt svar. Fråga de arbetsgivare som du i framtiden vill söka... Läs hela svaret -
Hur blir man anställd som familjerådgivare?
Hej studievägledaren, På hemsidor där yrket familjerådgivare beskrivs står det följande: "Föreningen Sveriges Kommunala Familjerådgivares Förening, KFR, utfärdar auktorisation för kommunalt anställda familjerådgivare. För att kunna bli auktoriserad måste man bland annat ha minst fem års...
Hejsan, du gärna läsa på www.kfr.nu - hemsidan för en yrkesförening för familjerådgivare som utför uppdrag åt kommuner eller kontkta dem och... Läs hela svaret -
Är det viktigt att skolan har status?
Jag går just nu i relativt bra skola, men trivs inte så bra så har planer att byta till en skola som inte alls är så bra. Jag har redan blivit erbjuden plats och allting. Skolan är inte bra och har många nackdelar. Det jag undrar är när jag sedan har läst mina 2 år som är kvar och jag sedan...
Hej Mehmet, så som det funkar idag, så konkurrerar alla behöriga sökande om en plats på högskola/universitet med en "siffra" = meritvärde. Meritvärde är en siffra som... Läs hela svaret -
Anställningsförhållanden arborist?
Hej jag undrar hur anställningsförhållanden är för arborister?
Undrar du om man måste bli egenföretagare eller undrar du om lön för en anställd?
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga