Hej! Jag undrar om man enligt lag FÅR antas till IMS tidigare än när man slutat åk 9? Jag hittar inget som säger att man INTE får det. I de allra flesta fall är det helt naturligt att börja efter åk 9, men vid enstaka fall finns en diskussion om en helt nyanländ elev som kommer till en grundskola i åk 9 hade fått bättre förutsättningar på IMS där SvA är mer anpassat efter eleven. Jag förstår att aktuell gymnasieskola får säga nej till detta, men FÅR de också säga ja och ta emot eleven t.ex. en termin tidigare eller finns det något i Skollagen som säger att en sådan elev inte FÅR börja IMS tidigare? Ursäkta rörig fråga, hoppas den framgår någorlunda...
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32108 frågor besvarade.
Påbörja IMS tidigare?
1 Svar
Hej Emma,
du får gärna ställa din fråga till Skolverket. Du kan t.ex ringa till upplysningstjänsten, tel.nr 08-52733200
Vad jag personligen tänker kring din fråga är att IMS är ju ett Gymnasieprogram och på gymnasiet läser man efter det att man gick ut grundskolan. Här handlar det om åldern: hur gammal eleven är, eller om eleven trots att hen är yngre redan klarade grundskolan.
På grundskolan kan man göra anpassningar: reducera elevens studieplan och exkludera vissa ämnen "till förmån" av svenska språket. T.ex om eleven inte kan så bra engelska, då kanske man ska ta bort engelska och inte ha andra språk än svenska i elevens studieplan, så att eleven endast läser ett nytt för sig främmande språk - svenska.
Annars så lär man sig svenska även när man sitter på lektionerna i andra ämnen - undervisningsspråk är ju svenska (förutom på de internationella grundskolorna där undervisningsspråk är ofta engelska).
Ännu en tanke jag har är att kanske är det möjligt att placera eleven i en längre årskurs - i åk 8 i stället åk 9 på grundskolan. Då har hen längre tid på sig och kanske klarar av kraven för att kunna komma in på gymnasiets nationella program efter åk9 på grundskolan.
Fördelen i att gå i en klass där eleverna pratar svenska även på rasterna och under grupparbete och på aktiviteter som ligger utanför skolan, som t.ex utflykter, är den att man "badar i svenska språket", vilket är mycket svårare när man går i en IMS-klass där eleverna inte kan så mycket svenska, säger fel, böjer fel - så kan man lätt snappa åt sig "fel svenska", all man lär sig hur man inte ska prata svenska (då man hör svenska med rätt många fel och brister - så som klasskamraterna pratar, som ännu inte har lärt sig tillräckligt). Här tänker jag också på brytning och rätt/fel uttal, och inte endast på ordförrådet eller ordföljden: det är ju stor skillnad på att tala sitt modersmål eller främmande språk.
Det finns också forskning som visar på att det är många ggr lättare att lära sig ett nytt språk om man lär sig någonting intressant på det nya språket, trots att man ännu inte kan språket: exempel - om eleven tycker om geografi, då kommer hen troligtvis lära sig svenska mycket snabbare om hen lyssnar vad läraren berättar om olika länder och i boken försöker läsa om städer och kontinenter på svenska (jämfört med att hen ska plugga glosorna eller göra enkla övningar på svenska, utan någon samband med de ämnena som intresserar den eleven).
Så, det kan finnas fördelar för eleven att läsa på grundskolan så länge som möjligt innan hen går över till IMS.
Frågor och svar taggade med 'fritids' (4 st.)
-
Hur svarar man om man får en sådan fråga?
Hej ! jag fick följande fråga, ordagrant: "Söker jobb inom förskola eller fritids. Jag är utbildad och jag har jobbat /vikariat/". Tack för alla tips! Jenny
Hej Jenny,personen som ställer frågan är "utbidad" men till vilket yrke - är hen förskolelärare? eller barnskötare? Förskolelärare >> har i Sverige idag rätt... Läs hela svaret -
Behörig lärare med kombination fritidshem/engelska?
Jag har tidigare läst 30hp Engelska på universitet. Om jag sedan läser till grundlärare med inriktning fritidshem, har jag då, förutom det valda praktisk/estetiska ämnet, även behörighet att undervisa någon åldersgrupp i engelska med tanke på att det är mer engelska än vad som krävs när man blir...
Hej Emma,det brukar krävas 90 hp i engelska - för att kunna bli behörig lärare på grundskolan; men lärarutbildningen är under omvärdering och förändringar... Läs hela svaret -
Fritidspedagog eller inriktning fritidshem?
Hej! Jag undrar först och främst vad skillnaden är på fritidspedagog och grundlärare men inriktning fritidshem? Är det samma sak men endast ett förnyat namn? Och vad är skillnaden om jag läser grundlärare F-3, 4-6 och grundlärare med inriktning fritidshem? Läser man exempel 4-6 så undervisar...
Hej Ellinor, läs gärna i yrkespresentationen Fritidspedagog >>. För att bli fritidspedagog utbildar du dig till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem inom universitet och... Läs hela svaret -
Barnskötare till fritidspedagog?
Hej. Jag är utbildad barnskötare men vill skola om mig för att jobba inom fritids. Problemt är att jag inte har en vanlig gymnasieutbildning utan har läst på komvux, skulle så gärna vilja studera på högskola men vet inte hur jag ska gå till väga och vad som krävs av mig? Behöver jag ha alla...
Hejsan, det finns två vägar in på högskola: den vanliga - att bli Behörig och söka "på vanligt sätt" (och här råder jag att boka tid med SYVpå komvux, ta med sig... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga