Hej! Jag undrar om man enligt lag FÅR antas till IMS tidigare än när man slutat åk 9? Jag hittar inget som säger att man INTE får det. I de allra flesta fall är det helt naturligt att börja efter åk 9, men vid enstaka fall finns en diskussion om en helt nyanländ elev som kommer till en grundskola i åk 9 hade fått bättre förutsättningar på IMS där SvA är mer anpassat efter eleven. Jag förstår att aktuell gymnasieskola får säga nej till detta, men FÅR de också säga ja och ta emot eleven t.ex. en termin tidigare eller finns det något i Skollagen som säger att en sådan elev inte FÅR börja IMS tidigare? Ursäkta rörig fråga, hoppas den framgår någorlunda...
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32009 frågor besvarade.
Påbörja IMS tidigare?
1 Svar
Hej Emma,
du får gärna ställa din fråga till Skolverket. Du kan t.ex ringa till upplysningstjänsten, tel.nr 08-52733200
Vad jag personligen tänker kring din fråga är att IMS är ju ett Gymnasieprogram och på gymnasiet läser man efter det att man gick ut grundskolan. Här handlar det om åldern: hur gammal eleven är, eller om eleven trots att hen är yngre redan klarade grundskolan.
På grundskolan kan man göra anpassningar: reducera elevens studieplan och exkludera vissa ämnen "till förmån" av svenska språket. T.ex om eleven inte kan så bra engelska, då kanske man ska ta bort engelska och inte ha andra språk än svenska i elevens studieplan, så att eleven endast läser ett nytt för sig främmande språk - svenska.
Annars så lär man sig svenska även när man sitter på lektionerna i andra ämnen - undervisningsspråk är ju svenska (förutom på de internationella grundskolorna där undervisningsspråk är ofta engelska).
Ännu en tanke jag har är att kanske är det möjligt att placera eleven i en längre årskurs - i åk 8 i stället åk 9 på grundskolan. Då har hen längre tid på sig och kanske klarar av kraven för att kunna komma in på gymnasiets nationella program efter åk9 på grundskolan.
Fördelen i att gå i en klass där eleverna pratar svenska även på rasterna och under grupparbete och på aktiviteter som ligger utanför skolan, som t.ex utflykter, är den att man "badar i svenska språket", vilket är mycket svårare när man går i en IMS-klass där eleverna inte kan så mycket svenska, säger fel, böjer fel - så kan man lätt snappa åt sig "fel svenska", all man lär sig hur man inte ska prata svenska (då man hör svenska med rätt många fel och brister - så som klasskamraterna pratar, som ännu inte har lärt sig tillräckligt). Här tänker jag också på brytning och rätt/fel uttal, och inte endast på ordförrådet eller ordföljden: det är ju stor skillnad på att tala sitt modersmål eller främmande språk.
Det finns också forskning som visar på att det är många ggr lättare att lära sig ett nytt språk om man lär sig någonting intressant på det nya språket, trots att man ännu inte kan språket: exempel - om eleven tycker om geografi, då kommer hen troligtvis lära sig svenska mycket snabbare om hen lyssnar vad läraren berättar om olika länder och i boken försöker läsa om städer och kontinenter på svenska (jämfört med att hen ska plugga glosorna eller göra enkla övningar på svenska, utan någon samband med de ämnena som intresserar den eleven).
Så, det kan finnas fördelar för eleven att läsa på grundskolan så länge som möjligt innan hen går över till IMS.
Frågor och svar taggade med 'icke-godkänt' (5 st.)
-
Hur ska jag göra?
Hej, det är så att jag hade en dålig upplevelse När det gäller min praktikplats på syv programmet. Kan det på verka till att bli vägledare? För min handledare sa till mig "om inte detta hade varit din första praktik så hade jag...
Hej Naomi!Jag råder dig prata med lärarna på SYV-programmet: säg till dem precis som det är, berätta vad som hände och var ärlig med vad du känner och tänker på.... Läs hela svaret -
Hp poäng, gå vidare?
Hej jag pluggar mitt första år på sthlm uni. Jag har haft 3 tentor hitils. Jag fick F på första, klara en annan och F på en till. Nu har jag omtenta på ena snart, vad händer om jag inte klarar den och då inte får ihop mina 15hp för...
Hej Sara,jag råder dig prata med studievägledare på den institutionen där du läser. Hoppas givetvis på att du klarar din omtenta. Men om inte - då måste du prata med personal på din... Läs hela svaret -
Hur påverkas jag av ett f?
Jag undrar hur ett f kommer att påverka möjligheten till framtida studier. Kommer troligen få f i kursen matte 4 (som inte är ett krav för den utbildning jag tänkt läsa). Har inte f i några andra kurser, men undrar hur detta kommer att påverka...
Hej Tea,till högskoleutbildningar i Sverige konkurrerar man - i betygsgrupper - med meritvärde som är en Siffra: summan av jämförelsetalet + ev.meritpoängen. Ingen tittar på vilka betyg som... Läs hela svaret -
Räcker 2150 godkända poäng för ett slutbetyg?
Hejsan, Jag har nu 2250 godkända poäng efter att ha studerat upp betyg på komvux. Estetisk verksamhet samt ellära trefas försvinner, vilket ger 2150 godkända poäng. Rektorn har tidigare sagt att jag kan läsa mot slutbetyg och jag undrar exakt hur många godkända poäng som krävs? Är det 2350...
Hej Wictor,10% av poängen får vara betyg IG eller F men inte i vilka kurser som helst; ... men som SYV vill jag avråda från att i ditt Slutbetyg "låsa in" icke-godkända betyg.... Läs hela svaret -
höja sig vad händer ifall icke godkänd,behåller man sitt godkänd ändå?
Hej! Jag har tänkt på en sak! ifall man går till komvux och höjer sig i ett par ämnen som man tidigare fått godkänd i.Vad händer ifall man får F? Jag skulle tro att ifall man hade godkänt i det att man behåller sitt godkända betyg eller blir det F då? d.v.s det jag undrar det godkända...
Hej , A!Den generella regeln är att i fall man har flera betyg i samma kurs, är det det HÖGRE betyget som gäller. Du har, alltså, rätt - i fall man fick... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga