Hej! Jag undrar om man enligt lag FÅR antas till IMS tidigare än när man slutat åk 9? Jag hittar inget som säger att man INTE får det. I de allra flesta fall är det helt naturligt att börja efter åk 9, men vid enstaka fall finns en diskussion om en helt nyanländ elev som kommer till en grundskola i åk 9 hade fått bättre förutsättningar på IMS där SvA är mer anpassat efter eleven. Jag förstår att aktuell gymnasieskola får säga nej till detta, men FÅR de också säga ja och ta emot eleven t.ex. en termin tidigare eller finns det något i Skollagen som säger att en sådan elev inte FÅR börja IMS tidigare? Ursäkta rörig fråga, hoppas den framgår någorlunda...
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31992 frågor besvarade.
Påbörja IMS tidigare?
1 Svar
Hej Emma,
du får gärna ställa din fråga till Skolverket. Du kan t.ex ringa till upplysningstjänsten, tel.nr 08-52733200
Vad jag personligen tänker kring din fråga är att IMS är ju ett Gymnasieprogram och på gymnasiet läser man efter det att man gick ut grundskolan. Här handlar det om åldern: hur gammal eleven är, eller om eleven trots att hen är yngre redan klarade grundskolan.
På grundskolan kan man göra anpassningar: reducera elevens studieplan och exkludera vissa ämnen "till förmån" av svenska språket. T.ex om eleven inte kan så bra engelska, då kanske man ska ta bort engelska och inte ha andra språk än svenska i elevens studieplan, så att eleven endast läser ett nytt för sig främmande språk - svenska.
Annars så lär man sig svenska även när man sitter på lektionerna i andra ämnen - undervisningsspråk är ju svenska (förutom på de internationella grundskolorna där undervisningsspråk är ofta engelska).
Ännu en tanke jag har är att kanske är det möjligt att placera eleven i en längre årskurs - i åk 8 i stället åk 9 på grundskolan. Då har hen längre tid på sig och kanske klarar av kraven för att kunna komma in på gymnasiets nationella program efter åk9 på grundskolan.
Fördelen i att gå i en klass där eleverna pratar svenska även på rasterna och under grupparbete och på aktiviteter som ligger utanför skolan, som t.ex utflykter, är den att man "badar i svenska språket", vilket är mycket svårare när man går i en IMS-klass där eleverna inte kan så mycket svenska, säger fel, böjer fel - så kan man lätt snappa åt sig "fel svenska", all man lär sig hur man inte ska prata svenska (då man hör svenska med rätt många fel och brister - så som klasskamraterna pratar, som ännu inte har lärt sig tillräckligt). Här tänker jag också på brytning och rätt/fel uttal, och inte endast på ordförrådet eller ordföljden: det är ju stor skillnad på att tala sitt modersmål eller främmande språk.
Det finns också forskning som visar på att det är många ggr lättare att lära sig ett nytt språk om man lär sig någonting intressant på det nya språket, trots att man ännu inte kan språket: exempel - om eleven tycker om geografi, då kommer hen troligtvis lära sig svenska mycket snabbare om hen lyssnar vad läraren berättar om olika länder och i boken försöker läsa om städer och kontinenter på svenska (jämfört med att hen ska plugga glosorna eller göra enkla övningar på svenska, utan någon samband med de ämnena som intresserar den eleven).
Så, det kan finnas fördelar för eleven att läsa på grundskolan så länge som möjligt innan hen går över till IMS.
Frågor och svar taggade med 'personlig assistent' (6 st.)
-
Vad kan mitt nästa yrke vara?
Jag tog studenten 2021 och arbetar nu som undersköterska. Under sommaren 2021 jobbade jag på ett LSS boende med väldigt själv gående brukare och där trivdes jag väldigt bra. Sedan flyttade jag och började då på ett privat företag som...
Hej Bella!Jag vill börja svara på din fråga genom att lista upp några av de sorters jobb där hundar ofta får följa med dig på jobbet. Kommer just nu på följande yrken (kan... Läs hela svaret -
Är det någon skillnad med läkemedelstekniker ock apotekstekniker?
Hej! Har massa funderingar. 1. Är det någon skillnad mellan apotekstekniker och läkemedelstekniker? 2.finns det någon liknande socionomutbildning som inte kräver ma2? 3.vill jobba inom vården men är inte godkänd inom ma2? Finns det utbildningar som...
Hej Abir,om yrket Apotekstekniker var god läs på framtid.se/apoteksteknikeroch om yrket Läkemedelstekniker - på framtid.se/läkemedelsteknikerSocionom... Läs hela svaret -
Studera till tandsköterska?
Hej, jag vill studera till tandsköterska och jag har studerat i gymnasiet i två år i vård och omsorgs programmet, men det gick inte bra, har F i nästan allt och jag har hoppat av gymnasiet, jag skulle vilja studera som tandsköterska utan att behöva...
Hej Amira,till Tandsköterska läser man i Sverige på yrkeshögskolan. Listan på utbildningar till tandsköterska kan du se på www.yhguiden.se/tandsköterskaYrket och utbildningarna är... Läs hela svaret -
vad kan jag jobba med?
jag har gått barn- och fritidsprogrammet med inriktning pedagogisk och har även påbörjar på högskolan för att bli grundlärare men hoppade av för att jag kände att jag ville jobba och verkligen förstå vad det är jag vill...
Hejsan, jag vill påminna om att eftergymnasiala utbildningar finns även i andra skolformer än högskola-universitet, exempelvis finns det många yrkeshögskoleutbildningar, folkhögskoleutbildningar... Läs hela svaret -
Vad bör jag plugga?
Hallå! Jag vill gärna plugga någonting men är inte riktigt säker på vad. Jag vet att jag vill jobba med människor på olika sätt, jobbar just nu på ett LSS boende för vuxna med hade även kunnat tänka mig att jobba på HVB hem, boende för ensamkommande, fritids eller elevassistent. Vet att...
Hej Elin, du skriver att du kan tänka dig att jobba på HVB hem, boende för ensamkommande, fritids eller elevassistent och det är ganska brett. Elevassistent är mer konkret - yrke som många har med diverse... Läs hela svaret -
Hur går man till väga för att arbeta med personer med Downs syndrom?
Jag skulle vilja arbeta med personer som har fått diagnosen Downs syndrom. Jag vet att det finns förskolepedagoger som tar särskilt ansvar för de barn som har Downs, exempelvis att de arbetar 50% som förskolepedagog och 50% som assistent. Det finns väl även personliga assistenter som jobbar...
Hejsan, ofta när man jobbar inom t.ex särskolan så är man lärare, speciallärare eller specialpedagog i botten och då med en specialkompetens med inriktning mot utvecklingsstörning. Här är... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga