Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kru,
    jag har läst på länken som du skickade och kan inte se att det står klart och tydligt - vad är behörighet till att bli antagen till den utbildningen. Det ser ut som att det är ett "uppdragsutbildning" för redan verksamma rektorer, en sort kompetensutveckling. Det är inte säkert att just det upplägget kommer att finnas kvar om några år. Det kommer nya sådana tillfälliga påbyggnadsutbildningar med jämna mellanrum.
    När du blir behörig lärare får du se vad som finns att söka då. Du kan givetvis kontakta utbildningsansvariga på Rektorsprogrammet och fråga om du kan söka. Jag tror inte det är möjligt att bli antagen utan att vara lärare i grunden, men råder dig att fråga.
    Det finns idag många rektorer som bara har lärarutbildning, kanske t o m förskolelärarutbilding men jobbar som rektor på en mellanstadieskola - till exempel.
    Oftast får man som lärare söka vikariat som rektor under t.ex. en termin. Om man klarar av jobbet, kan vikariatet bli förlängd eller så söker någon annan den tjänsten som har längre erfarenhet som lärare och kanske även någon påbyggnadsutbildning och får jobbet i stället (det är alltid så att man väljer bland de som söker jobbet och bedömer vem som har bättre förutsättningar att lyckas i sin roll som rektor).
    Rektor har en mycket komplex tjänst: det ingår väldigt många olika ansvarsområden inkl. personal ansvar, pedagogiskt ansvar, budget ansvar, juridiskt ansvar och moraliskt ansvar - för allt som händer på skolan. Rektor har oftast ett anställningsavtal med följande villkor: ingen kompensation för övertid, vilket innebär att rektor jobbar mycket mer än heltid men får bara betalt för 40 tim i veckan. Det finns så mycket att göra på skolan att det är i praktiken inte möjligt att hinna inom normal arbetstid. Har man barn, är det oftast mycket svårt att kunna jobba som rektor. Detta bör man tänka på innan man satsar på att bli rektor.
    Undet praktik på lärarutbildningen kommer man i kontakt med rektorer på sina praktikplatser och de flesta studerande (blivande lärare) kommer fram till att bli rektor passar inte dem: för att de vill prioritera sina familjer framför jobbet, de vill inte konstant jobba mer än heltid.
    Jag vill inte övertala dig att inte satsa på att bli rektor, men jag vill ge dig en realistisk bild om hur livet som rektor ser ut - det är väldigt mycket jobb och väldigt stort ansvar och det passar vissa personer men absolut inte alla. Om det passar just dig, vet inte jag - då jag inte känner dig. Mitt råd är att du undersöker noga vad det innebär att vara rektor (att söka en praktikplats på en skola som t.ex. rektorsassistent kan vara ett sätt att få en bra bild på hur rektors arbetssituation ser ut).
    Önskar dig allt väl! Återkom om du har andra frågor.
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare