Huwaida
    Hej, jag har slutat med gymnasiet det här året, och jag har väldigt väldigt svårt med att bestämma vad jag vill söka till för jag vill inte ta någon paus eller så jag vill plugga vidare. Så jag sökte till olika högskolor och kom reserv som företag och samhäll men jag vet fortfarande inte vad jag vill bli och vill inte bara gå in på någonting och ångra mig senare. Jag behöver verkligen hjälp :(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Huwaida!
    Bra att du vill plugga vidare!

    Om jag förstår dig rätt, så har du sökt till eftergymnasiala studier och fick besked om att du står i Reserv. Vi får hålla tummarna för att du ska komma in!

    Du är fortfarande väldigt ung och det är inte alls konstigt att du känner dig osäker inför val av framtida karriär. Det har du gemensamt med många andra ungdomar.

    Jag råder dig besöka följande hemsidor:
    http://www.framtid.se/professions/ - se igenom olika yrken
    http://www.yhguiden.se - se vilka utbildningar som finns inom yrkeshögskola
    http://www.fragasyv.se/dokument#Tester gör test för att få svar på var dina styrkor ligger och förslag på vilka yrken som kanske passar dig som bäst.

    Du kan också boka tid hos Studie- och yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Man behöver inte vilja läsa på Komvux för att ha rätt att ha samtal med en Studie- och yrkesvägledare där.
    Även Arbetsförmedlingen har vägledare anställda. De brukar ofta kallas för Arbetsvägledare. På många Arbetsförmedlings kontor finns det "Drop-in" tid (t.ex. 2 timmar i veckan) då man kan komma och prata med en vägledare utan att ha bokat tid på förhand.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare