Johanna

    Hej! Jag förstår att ’Paralegal’ är en relativt ny yrkesroll samt utbildning i Sverige. Det finns ett antal Yrkeshögskolor som har en utbildning till just det. Jag undrar om man kan utbilda sig till ’Paralegal’ på annat sätt, till exempel på en högskola/universitet genom att läsa fristående kurser inom ämnet och sedan ’sätta ihop’ det till en till exempel tre-årig akademisk utbildning/program? Vad skulle det kunna vara för kurser? Givetvis inom juridik, men mer specifikt. Ett antal Jurist kurser? Samhällsvetenskapliga, rättsvetenskapliga? Skulle det vara bra nog för en arbetsgivare eller är det en större fördel att läsa på den specifika ’Paralegal’ utbildningen på en Yrkeshögskola? Tack så mycket på förhand!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna!
    Förutom Paralegal finns också en "liknande yrke" IP-paralegal och det fanns förut yrkeshögskoleutbildningar till IP-paralegal. Nu kan jag inte se att det kommer starta ngn sådan yh-utbildning, men kanske i framtiden...

    ang. YH
    ...yrkeshögskoleutbildningar
     tas fram i samarbete med arbetsgivare och är "unika" på det sättet att de kurserna inte finns inom andra skolformer. Även praktik brukar ingå inom yh-utbildningar och många får jobb på sina praktikplatser. Vi på FRåGA SYV kan därför inte ge svar på vilka kurser inom högskola-universitet som skulle ge "liknande kompetens", bl.a pga praktik-delen som ej går att fixa på egen hand (när man går utbildning där praktik ingår inom utbildningen, då får man handledare som har rätt utbildning i att handleda på praktiken och så får man även "betyg" på praktiken, alltså blir man godkänd - eller tyvärr inte... och det kan man inte få på annat sätt än genom utbildningen där praktik ingår).

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    den enda framtida start på yh-Paralegal som finns idag (oktober 2020) - blir på den här utbildningen: utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal

    men vi får hoppas att fler yh till paralegal blir beviljade av MYH och det blir i så fall känt i mitten av januari 2021.