Rosil
    Hej!
    Jag har börjat farmaceutprogrammet i höstas men eftersom jag var mer intresserad av apotekare så är jag lite osäker om vad jag vill göra i dags läget.
    Jag vet att man kan fortsätta plugga vidare till master i farmaci i Umeå för att få apotekare examen dock hörde jag att det är hög konkurrens, samt Umeå ligger inte alls nära den stad jag bor i. Därför har jag kollat lite och en vän av mig som kommit in i apotekare på Göteborgs universitet. Hon fick plugga en termin kurspaket i kemi i Göteborg som är 30hp kurserna är allmän kemi 1&2 samt biokemi 1&2. Då har jag även fått reda att efter denna kurs har man garanterat chans att komma in i apotekareprogrammet.
    Så min fråga stämmer detta för alla även om man inte har hög merit? Och andra fråga är: kan jag pausa min farmaceut utbildning och plugga denna ”kurs paket i kemi” samtidigt? Får man göra så?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    angående "pausa min farmaceut utbildning" - ansök om att få göra studieuppehåll med bibehållen plats. Om du får det beviljat, kommer det av beslutet framgå inom vilken tidsperiod du kan återvända till utbildningen (så att det står plats och väntar på dig). Om du inte får det beviljat, får du givetvis hoppa av och kanske senare skulle kunna bli antagen till "senare del av programmet", men det finns i så fall ingen garanti för det.
    ****
    ang. Garantiplatser på högskoleutbildningar
    Det är en fråga till det lärosäte där du vill läsa. Varje lärosäte kan införa eller ta bort platsgaranti (när som...), för att det regleras inte centralt, utan bestäms på varje högskola/universitet och kan ändras över tid. Du måste därför antingen läsa info på lärosätets hemsida eller söka svar hos dem som jobbar just på den institutionen där den aktuella utb. ges.

    Studie- och yrkesvägledare