Adnan abdi

    Hej, jag undrar om man läser på komvux en kurs som inte fanns med i gymnasieexamen som t.ex matte 4 och jag läser kursen får särskild behörighet påverkar det meritvärde?

    • Ludmila : Ja, det gör det. Om kursen ger dig särskild behörighet, då räknas också betyget i den kursen in i ditt jämförelsetal och på så sätt påverkar ditt meritvärde. Försök därför få så högt betyg du kan!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Kurser som krävs för särskild behörighet räknas in i sökandes jämförelsetal även om det är en komplettering, alltså kursen läses på komvux efter gymnasiet eller om den sökande skaffar sig kunskaper på egen hand och betyget genom en prövning.