Signe
    Hej,
    jag blev precis klar med gymnasiet med relativt bra betyg. Dock så har jag F i ett ämne, matte 2b.
    Som jag har förstått så påverkar det inte den grundläggande behörigheten. Jag har sökt till förskollärarprogrammet samtv lärarprogram inriktning gymnasieskolan, i ämnena svenska, engelska, filosofi, latin och religion, och jag har även sökt kurserna teoretisk samt praktisk filosofi.
    Jag har de förkunskaper som krävs för följande utbildningar, då ma2b inte efterfrågas i någon av utbildningarna.
    Det jag undrar är dock om mitt F kommer att påverka mina chanser allt för mycket, eller om högre betyg(B,A) i andra ämnen på något sätt kan väga upp mot mitt F i matte 2b?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Signe,
    det är jättebra att du är Behörig till de utbildningar du sökte på högskolenivå; därför att i så fall så deltar du i konkurrensen och har en Chans att komma in.

    Alla betyg från gymnasiet räknas in i det gemensamma "meritvärdet". Givetvis blir meritvärdet högre om man har högre betyg. Dessutom skulle du fått /med stor sannolikhet/ även en halv meritpoäng för godkänt betyg i matte 2.
    Men du har givetvis en chans att komma in. Alla behöriga sökande har en chans att komma in!

    Vänliga sommarhälsningar
    ANNA

    • : Hej, ok, jag läste ma2b i gång år 2017 men valde att läsa om då jag fick f första gången, och även andra. Jag har stora räknesvårigheter så därav hade jag inte tidsmässig möjlighet att genomföra en pröving. Jag går sam-sam, och då räcker väl ma1b för att få grundläggande behörighet? Stämmer det?
    • Anna : På Samhällsvet.programmet är matte 2b en Obligatorisk kurs och betyg i den kursen kommer därför räknas in i ditt meritvärde. Du kommer med EXAMENSBEVIS från ett högskoleförberedande gymnasieprogram ha Grundläggande behörighet, ja. I meritvärde räknas det in betyg i alla obligatoriska kurser. Om du har godkända betyg i engelska 7 och i moderna språk 3 och 4 - får du i så fall max i merit, även utan matte 2... och i så fall förlorar du inte en halv meritpoäng på F-betyget i matte 2. I så fall förlorar du endast "minus 0.4" som är skillnaden mellan om du hade E betyg i matte 2b och F betyg i den kursen.
    • Anna : Du får ditt meritvärde uträknat av Antagning.se när de får in ditt Examensbevis. Se till att Antagning.se får tillgång till ditt examensbevis SENAST 21 JUNI. Logga in på din plats på antagning.se och se om examensbeviset finns där (kan komma in från BEDA, gemensamma betygsdatabasen) men det är ditt ansvar att se till att Antagning.se får tillgång till dina betyg. Och sista dag att komplettera är den 21 juni. Lycka till!
    • : Jag har godkänt i engelska 7 samt moderna språk 3 och 4, alla kurser är godkända förutom just ma2b. Då har jag grundläggande behörighet/examensbevis alltså?
    • Liselotte : Som du beskriver din situation borde du få ut EXAMENSBEVIS. Se Rubriken (överskriften) på det dokumentet som du får när du slutar på gymnasiet. Skulle det stå STUDIEBEVIS, då ger inte det dokumentet grundläggande behörighet. Examensbevis från högskoleförberedande gymnasieprogram ger grundläggande behörighet till högskolestudier. :)
    Läs alla kommentarer