Felicia
    Hej!

    Tänkte söka in till universitet/högskola till hösten 2018 och har sedan tidigare gjort högskoleprovet två gånger. Med dåligt resultat båda gångerna. Jag tog studenten 2017 och har för övrigt ganska bra betyg/meritvärde. Om jag förstått allt rätt så skulle jag när jag söker in hamna i två stycken urvalsgrupper, HP och BI. Påverkar mitt dåliga HP resultat mina chanser att komma in på högskola/universitet om jag över lag har ett bra meritvärde? Kan jag själv välja i vilka grupper jag ska prövas i?

    Tack för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    alla sökande som har giltiga HP-resultat prövas även i HP-urvalsgruppen. Du kan inte påverka i vilka urvalsgrupper du prövas; du prövas i alla grupper där du kan (har rätt) att prövas. I varje ny grupp har du en ny chans; det är alltså bra att prövas i så många olika urvalsgrupper som möjligt.
    Ditt resultat på HP påverkar /som regel/ inte din möjlighet att komma in i betygs-gruppen/betygs-grupper (då man kan prövas i flera olika betygsgrupper också!). HP-resultat, även lägre resultat, kan vara till din fördel; ex. om du och ännu en sökande konkurrerar om sista platsen i din betygsgrupp - och den andra sökande inte har gjort HP, då kan du få platsen för att du har resultat på HP. Så kan det bli... därför är det endast positivt att ha ett giltigt resultat av HP-provet.
    Jag råder dig att göra högskoleprovet ännu en gång, till våren. Förhoppningsvis får du högre resultat. Skulle det bli så att du får lägre resultat på HP, än du redan hade förut, gäller det högsta av alla giltiga resultat /inte det senaste, utan det HÖGSTA/.
    Du förlorar inget på att ha gjort högskoleprovet; däremot kan det vara fördelaktigt för dig (eller i värsta fall - så splear det ingen roll).

    Vänligen

    Julia syv