Rrezart

    Hej! Jag undrar ifall mina betyg i gymnasiet påverkar mitt resultat på högskoleprovet. Om jag inte har så jättebra betyg i gymnasiet, men ändå lyckas komma in på den linje jag vill genom HP, påverkar mina betyg intagningen?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Som regel, antas man i HP-urvalet (på resultat av högskoleprovet) - till högskoleutbildningar - helt separat från betygen; Betygen måste man dock ändå ha - för att påvisa att man är Behörig.
    Men om flera sökande med samma HP-resultat konkurrerar om sista platsen, kan antagningsgruppen besluta att ta in den sökande som har högre meritvärde på sina gymnasiala betyg.