Sia

    Hej! Det är så här att jag ska börja på en folkhögskola till hösten, jag tog studenten i våras men fick ingen gymnasiesexamen, mitt mål är att bli ämneslärare i eng & religion så jag undrar är det en stor konkurrens om man tillhör BF kvoten när det gäller ämneslärare?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sia,
    olika lärarprogram utbildar till ämneslärare i eng och religion, t.ex på olika lärosäten och man kan också läsa för att bli lärare på högstadiet, ämneslärare 7-9 årskurser. Man kan titta på antagningsstatistiken men vet ändå inte hur det blir i framtiden. Du kommer läsa minst ett läsår mot Omdöme om grundläggande behörighet, det gäller för dig att uppnå kraven och få ut Omdöme och försöka få högt "betyg" på omdöme som möjligt. Högsta möjliga är 4.0.
    Konkurrens om utbildningsplats påverkas av olika faktorer. Om antal utbildningsplatser ökar, brukar konkurrensen bli mindre och lättare att komma in och detsamma gäller om liknande utbildningar startar på andra lärosäten (sökandetrycket sprids då på fler lärosäten och fler utbildningsplatser och det blir med det lättare att komma in). Men om yrket Lärare/ämneslärare blir mer populärt, då kan det bli svårare att komma in på lärarutbildningar.