Susanne
    Hej, min dotter har gått ut ekonomisklinje med studentexamen men F i matematik 4. Hon vill läsa till sjuksköterska och ska läsa naturkunskap 2 i höst på komvux. Hon har nu 14.06 i jämförelsetal. Påverkas hennes jämförelsetal av hennes inlästa kurs på 100 p på komvux och i så fall hur?

    Med vänlig hälsning, Susanne

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om din dotter får E eller D i betyg i Naturkunskap 2, kommer hennes jämförelsetal sänkas och om hon får C, B eller A - höjas.
    Betyget i en kurs som krävs för särskild behörighet kommer räknas in i hennes jämförelsetal. Pga hon idag har Jmf-tal på "lite under alla kurser med C-betyget" (har man alla C, blir Jmf-tal 15.0), blir det i fall hon får E i Nk2, en sänkning på lite mindre än - 0.2 och vid A-betyget i Nk2 en höjning på lite mer än + 0.3.
    Du uppger att din dotter har F i Matematik 4. Jag rekommenderar att försöka läsa upp det betyget. Skulle hon få E i matte 4, blir hennes jämförelsetal ca + 0.4 högre. Och om hon inte har max meritpoäng redan idag, får hon även + 0.5 i meritpoäng. Därför kan skillnaden mellan F och E i kursen matematik 4 utgöra skillnad på "plus-minus" 0.9.