LäkareR

    Hej igen! Jag har skrivit till er tidigare kring behörighetskomplettering till läkarprogrammet och nu har jag en kompletterande fråga. Jag har läst sam/hum på gymnasiet och har efter detta läst upp ganska många ämnen från VG till MVG plus att jag har läst mer är jag behövde och har läst extrameriterande ämnen flera-"moderna" språk. Jag har (troligen) eftersom systemet ändrats sen jag sökte sist) 22.5 i snitt redan och jag undrar om jag riskerar dra ner mitt snitt när jag nu kommer läsa upp naturämnen som jag inte har lika mycket vana att läsa? Jag kommer antingen göra prövningar enbart eller i kombination med Komvuxkurser. Jag vet att går man basår räcker det med godkänt (och då påverkar det ju inte snittet), men läser man som jag ska göra själv, gäller samma princip? Jag har faktiskt pratat med Antagningen redan och dom kunde inte svara på det (?!). Tack på förhand!

    Blivande läkaren

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för läkarprogrammet krävs särskild behörighet i form av godkända betyg eller omdömen från folkhögskola i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4. Obehöriga prövas inte i någon urvalsgrupp och har ingen chans att komma in, oavsett hur högt meritvärde personen som söker, har.
    Den naturvetenskapliga  behörigheten kan man läsa in (komplettera med) genom att läsa på komvux, genom att göra prövningar, genom att läsa på folkhögskola (naturvetenskapligt basår) eller genom att läsa på universitetsnivå (basåren på högskolor eller universitet). De betygen man får på universitetet, högskolan eller folkhögskolan kan inte räknas ihop med gymnasiala betyg och då påverkas inte det meritvärde man har på sina gymnasie-betyg. Har man högt meritvärde på sina gymnasiala betyg, då är det fördelaktigt att inte riskera räkna det meritvärde och läsa in naturvetenskaplig behörighet antingen på en folkhögskola eller på naturvetenskapligt basår på högskola-universitet.
    Om du gör prövningar blir det "samma som om du läst på komvux" (vad gäller påverkan på ditt meritvärde). Prövningsbetygen har en annan kod men de räknas in i ditt meritvärde, precis som om du läst kurserna på komvux. OBS! fysik1a-betyget kommer inte räknas in, om inte det betyget ingår i ditt examensbevis eller slutbetyg från komvux, utan endast fysik 2 (eftersom det är just den kursen som krävs för särskild behörighet); och på samma sätt - vad gäller fysik, kemi och matematik. Fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4 - de betygen, om du får prövningsbetyg eller komvux-betyg kommer räknas in (oavsett om det sänker eller höjer ditt meritvärde).

    Studie- och yrkesvägledare