Hanna
    Hej,

    Jag skulle jättegärna vilja gå humanistiska programmet inrikting språk i Stockholm.
    I den lilla kommun (1,5h från Sthlm) jag nu bor i har vi inga gymnasieskolor, och skolan jag eventuellt kommer söka till har riksintag.
    Är det så att kommunen jag bor i betalar resekostnader för pendlandet eller betalas det ur egen ficka? :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna,
    är det Riksintag eller Riksrekrytering som skolan har? Det är olika regler om det är Riksintag (som Friskolor har) och Riksrekrytering (som vissa skolor har: både friskolorna, kommunala & landstingsdrivna skolor kan ha Riksrekrytering).
    Reglerna finns att läsa på: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper

    Om det är just Riksintag som skolan har då ansöker du om den så kallade Inackorderingstillägget hos CSN, läs på http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg/1.2847

    En bra idé är också att fråga SYV på din grundskola och även kontakta den skolan, dit du vill söka och ställa samma fråga som du ställer här. Det kan finnas någon "detalj" som blir avgörande - t.ex. om din kommun har avtal med Stockholm om att ta emot elever eller ej. Det är sådan "detaljkunskap" som bara SYV i din kommun och Antagningskansliet har.

    Önskar dig lycka till med din studieplanering!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare