Patricia
    Hej, jag undrar lite om pilotutbildningen.

    Jag går vård och omsorgs programmet och har läst eng 6 och håller på nu att läsa Matte 2a. Jag har kollat på de privat ägda högskolorna, på nån skola Stog det behövs matte 2b, varierar der beronde på vilken skola?

    Kan man läsa fysik 1a på skolan ifall man väljer det privata.

    När söker man in?går man efter antagningspoäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i Sverige finns pilotutb. inom yrkeshögskola(det blir billigare för dig att läsa en yrkeshögskoleutbildning); sedan finns det privata utbildningar både i Sverige och utomlands. Jag vill också nämna möjlighet att utbilda sig till pilot inom FM, Försvarsmakten. Och jag vill också "påminna" om att det även finns ett yrke - Helikopterpilot >>.
    Se gärna info om de svenska Yrkeshögskoleutbildningar till pilot/trafikflygare:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/osm-aviation-academy/trafikflygarutbildning
    https://www.yhguiden.se/utbildning/trafikflyghogskolan-lunds-universitet/trafikflygarutbildning-ljungbyhed-lund
    https://www.yhguiden.se/utbildning/svensk-pilotutbildning/trafikflygarutbildning-flygplan
    Yh till Helikopterpilot som tar ut Studerandeavgift: https://www.yhguiden.se/utbildning/svensk-pilotutbildning/trafikflygarutbildning-helikopter
    ***
    Kika också på https://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetet-lund/kommersiell-droenaroperatoer - där man utbildar sig till "Drönar-pilot", se gärna yrke/dronarpilot >>.

    Samma utbildningsanordnare som erbjuder yrkeshögskoleutbildningar, kan också samtidigt erbjuda andra (privata) alternativ där det är lättare att komma in, men kostar mer pengar. Man måste fortfarande uppfylla kraven på fysisk och psykisk hälsa och ha de rätta förkunskaperna, men konkurrensen om platser på utbildningar som kostar mer pengar är mindre (för att folk inte kan eller inte vill betala, utan försöker i första hand komma in på kostnadsfria - eller i alla fall på billigare - utbildningsalternativ, vilket just Yrkeshögskola i Sverige erbjuder). Hela utbud at yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se

    Du får gärna se på varje utbildning Exakt vad de kräver, för kraven kan variera. dock brukar det allt som oftast krävas godkänt betyg i Fysik 1a - den kursen kan du läsa på komvux på heltid på 7.5 veckor (eller på halvtid på 15 veckor). Det har hänt att det räckte med en mindre kurs i fysik - fysik 1b1. Du kan, om du vill börja läsa den där mindre kursen i fysik - fysik 1b1 och om det inte räcker kan du sedan läsa fysik 1b2. Kurserna fysik 1b1 och 1b2 utgör tillsammans fysik 1a.

    Sedan är det också strikta krav på fysisk och psykisk hälsa. Du måste genomgå tester - med godkänt resultat.
    Ang. matematik 2a eller 2b - så kan det variera, vad de kräver. Matte 2b är lite svårare än 2a.

    Du frågar också när man söker och hur urvalet görs.
    Sista ansökningsdatum kan vara olika för varje Yrkeshögskole- eller privat utbildning; så man får noga se vad som står om just den utbildningen.
    ****
    Urvalet görs på det sättet att man måste uppfylla de "minimikraven" som ställs på förkunskaperna och för hälsa /både fysisk och psykisk/. Sedan - om antal sökande är fler än utbildningsplatser, kan resultat av Intervju, tester och hur höga betyg man har, avgöra - vem som kommer in. Det kan vara lite olika för olika utbildningar... ofta står det på utbildningens egen hemsida. Om det inte gör det, men du vill veta - kontakta gärna de utbildningsansvariga direkt (för att det är de som "sitter" på den info).