Jonathan
    Hejsan!
    Jag har tidigare skrivit och frågat om pilotutbildningar.
    Jag fick en länk som visade gymnasium som specialisersde sig på flygteknik, jag undrar om dessa skolor ger mig en större chans att komma in på pilothögskola en dag.

    Sen tänkte jag om jag ska utbilda mig i ett annat land till pilot undrar jag om jag kan gå teknik eller naturvetenskap för att komma in eller måste jag gå ib?

    Vilken inriktning i ib måste jag gå insådanafall?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan, Det är lång tid innan du ska kunna söka till pilotutbildningen - ca 3,5 år som minst. Regler och villkor kan på den tiden ändras. :(

    Flygteknikerutbildning är ett Specialprogram med Egna examensmål. Är man intresserad av flygplan, är det det mest passande programmet att söka till.

    Ang. läsa på teknikprogrammet eller på naturvetenskapsprogrammet, ja, det är helt ok att läsa på de programmen - om man har som mål att komma in på pilotutbildningen. Detta pga det ingår både matte 2 och fysik 1a som obligatoriska kurser och de krävs /godkända betyg i dem/ för att bli behörig till svenska pilotutbildningar /så som behörighet beskrivs nu/.
    Vilka ändringar som ev kan i framtiden inträffa, vet vi inte.
    Som sagt, är man intresserad av flygplan, är det bra att gå Flygteknikutbilldning; för att om det blir så att du inte vill eller kan komma in på pilotutbildningen, kanske kan du bli flygtekniker eller flygingenjör av ngt. slag eller skaffa dig ngt. rymdyrke.

    Ang. inriktningen på IB-programmet, så finns det inte så många olika IB-skolor i Sverige. Du kommer troligtvis att söka till den skola som finns närmare din bostad; och du är beroende om vad den skola kan erbjuda. Läs mer matte och fysik inom IB-programmet, är mitt råd, om du ska läsa på IB-programmet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA