Hej Philip,

    i Sverige kan man utbilda sig till pilot inom yrkeshögskolan. För behörighet krävs att man har Examensbevis (gymnasiekompetens) och godkända betyg i Matematik 2 och i Fysik 1a. Dessutom behöver man vara frisk - både fysiskt och psykiskt (klara psykologiska tester).

    Läs gärna mer om yrket Pilot på www.framtid.se/yrke/pilot

    En annan möjlighet finns - att utbilda sig till stridspilot eller transportpilot inom Försvarsmakten. Se gärna info på www.framtid.se/yrke/yrken-inom-forsvarsmakten och Stridspilot >> samt Transportflygpilot >>

    Kika gärna på länkarna /ovan/ och återkom sen, om du vill veta ngt. mer som inte står på sidorna där eller om ngt. är oklart eller om en ny fråga dyker upp!

    Bästa hälsningar

    ANNA