Maz

    Hej, jag vill börja studera pilotutbildning hos OSM Aviation och utbildningen kostar 1000,000sek men CSN kan betala bara 60%. Jag undrar vad kan man göra för den situationen? Vet ni organisationer som kan hjälpa för 40% mer? Vad kan 19 år gammal göra i den här situationen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mazen,
    jag undrar om du har genomgått testning: bland annat medicinska tester, psykologiska tester m.fl som krävs för att kunna bli antagen till pilot-utbildningen. Pilot är ett yrke som ställer mycket höga krav på både fysisk och psykisk hälsa. Det blir ju tråkigt om du anstränger dig mycket för att hitta möjlighet att betala men ändå inte blir antagen, tänker jag.
    Jag vill också tipsa dig om att man kan utbilda sig till pilot inom försvarsmakten. Kontakta med frågor om deras utbildnignar FM´s avdelning Jobb&Utbilnding: jobb.forsvarsmakten.se/sv/kontakt
    Jag vill även be dig att kika på "liknande yrken" som t.ex Drönarpilot
    Jag förstår att en ung person, som regel, inte har möjlighet att snabbt ta fram en halvmiljon (nästan) kronor. Men känner tyvärr inte till några organisationer som skulle i den situationen som du beskriver i din fråga betala för din utbildning till pilot. Jag tycker du bör fråga på skolan, alltså på OSM Aviation Academy; de borde ha sett liknande situationer förut och kan berätta vilka sätt att lösa det på, som de känner till.
    Om det är så att du klarar av fysiska och psykologiska tester och har verkligen bestämt dig att fullt ut satsa på att utbilda dig till pilot Civilt, ej inom Försvarsmakten, då kan du göra följande:
    titta på de billigare alternativen, alltså att utbilda dig till pilot inom yrkeshögskoleutbildning - utbildning/trafikflyghogskolan-lunds-universitet/integrerad-trafikflygarutbildning
    men annars, så försök få jobb och börja spara pengar, fråga alla medlemmar i din familj om de kan hjälpa till att bidra med pengar till din utbildning (antingen ge dig en pengagåva eller genom ett privat lån, som du senare betalar tillbaka på).