Mattis
    Det är några månader kvar tills jag ska bestämma mig vart och vad jag vill läsa på gymnasiet. Jag har jätte svårt att bestämma mig om jag ska gå Samhäll-beteende eller om jag ska gå Humanistiska-Kultur.
    Samhäll-Beteende finns här i staden jag bor i, men inte Humanistiska-Kultur? Hur gör jag om jag skulle börja plugga i en annan stad? Finns det på något sätt möjlighet att Gymnasiet jag börjar på betalar för pendling eller boende?
    Alla mina vänner och familj säger att jag ska göra det enkelt och bara välja Samhäll-Beteende, men om jag nu vill läsa Hum-Kultur, hur gör jag då?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om Humanistiska programmet inte finns i ditt samverkansområde så kan du välja det i annat samverkansområde och då kan du få hjälp med en liten summa till t.ex boende och resa - men det är inte frågan om några stora summor så du ska du inte bo hemma så får du räkna med att betala en del ur egen ficka beroende på vad du hittar för boende. Vissa skolor kan ha internat och vissa har det inte så då får du bo hos släktingar, vänner eller ordna bostad på annat sätt eller pendla. /Lena, Syv