Valentina
    Hej! Jag ska plugga psykologprogrammet på engelska (general Psychology) i Italien i Padova nästa höst 2018.

    Min fråga är om jag kan arbeta i Sverige efter det eller inte? Jag har mailat socialstyrelsen men de kan inte svara på den frågan förräns jag gjort utbildningen.

    Kan ni ge ett ungefärt svar på min fråga? Det är ett internationellt program så jag antar att det borde fungera?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Valentina,

    enligt de nugällande reglerna är Psykolog> (i Sverige) ett av de så kallade "legitimationsyrken". För att få legitimation som psykolog krävs avlagd psykologexamen samt fullgjord praktisk tjänstgöring som psykolog (PTP). PTP ska fullgöras under en tid som motsvarar minst ett års heltidstjänstgöring efter avlagd psykologexamen. Se gärna info på PTP-psykolog>
    Att du ska studera i ett EU-land är en fördel. EU-ländernas utbildningar är mer eller mindre "anpassade" till de gemensamma "standarder" (så brukar det i alla fall vara, som oftast).

    Men det är Socialstyrelsen som utfärdar legitimation. Så är det därför ingen annan än Socialstyrelsen som kan ge svar. Och om Soc.styrelsen inte kan ge svar, då är det ingen som kan, tyvärr.

    Goda nyheter - För psykoIoger utbildade i utlandet gäIIer:
    Från 1 oktober 2016 förändrades möjlighet för Psykologer utbildade i utlandet, att få arbeta som psykolog i Sverige. Här>> finns mer information om det. Nu är det möjligt att göra ett Kunskapsprov. Förut behövde man komplettera sin utländska utbildning men eftersom kurser saknades, var det mer eller mindre omöjligt att genom komplettering kunna erhålla svensk psykologlegitimation med utländsk psykologutbildning.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA