Hej Benjamin!
    Svenska högskoleutbildningar i ekonomi kräver för särskild behörighet godkänt betyg i Matte 3b i första hand (matte 3c går i och för sig också bra men den kursen är mer inriktad på naturvetenskap).
    Vad den nederländska utbildningen menar med "standard/methods nivå" vet jag dessvärre inte.
    Tycker du gör klokt i att läsa så mycket matte du kan. Det är inte alls fel att läsa till och med matte 4 (och om möjligt även matte 5 och matte specialisering). Varje mattekurs på gymnasial nivå kan man i Sverige läsa på heltid på fem veckor. Så, att ta en "extra"-mattekurs behöver inte ta mer än 5 veckor. Det kan inte vara till nackdel för dig att kunna mer matte.
    *****
    Du kan annars be den skolan dit du vill söka att kika på www.matteboken.se där alla svenska mattekurser på grundskole- och gymnasial nivå är upplagda. De utbildningsansvariga på skolan borde kunna ganska snabbt säga att t.ex de uppgifter som finns mot slutet av matte 3 kurser är på tillräcklig hög nivå eller "nej, det är halva matte 4 kursen" som du borde kunna också... typ så. :)