Milla
    Hej!
    Jag undrar om det finns någon möjlighet att plugga upp gymnasiala kurser på full distans som 19 åring? (Fyller 20 år i mars) eventuellt med läkarintyg?
    Isåfall, finns det möjlighet för att hoppa in i en kurs, eller måste man vänta ett helt år innan man kan börja?
    • Julia : Har du redan genomfört en 3-årig utbildning på ett av gymnasiets nationella program? Fick du ut Examensbevis eller Studiebevis från gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Milla!
    Av din fråga framgår, tyvärr, inte om du redan har examensbevis eller studiebevis från gymnasiet. Om du har det, då spelar det ingen roll hur ung du är - komvux kommer accepter dig som sökande och du konkurrerar om plats på komvux - till de kurser du söker.
    Om du däremot ännu inte uppfyllt kraven för examensbevis eller studiebevis, t.ex om du hoppade av gymnasiet eller fortfarande läser på gymnasiet - då kan du inte börja på komvux. När man läser på gymnasiet får man samtidigt inte läsa på komvux. Om man hoppade av gymnasiet eller aldrig började läsa på gymnasiet måste man bli "tillräckligt gammal" (från 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år kan man börja läsa på komvux; göra ansökan kan man tidigare men kurser man börjar läsa får inte börja innan 1 juli).
    Du nämner "läkarintyg". Jag är inte helt säker på hur du menar här... men om du menar att du inte kan genomföra 3-årig gymnasial utbildning pga hälsoskäl, då rekommenderar jag dig att prata med kuratorn på den skolan du är inskriven på nu eller vänd dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. I undantagsfall kan utbildningsförvaltningen köpa plats på komvux för yngre sökande. Det är inte särskilt vanligt men kan förekomma.
    Ett annat alternativ är att titta på Allmänna kurser på folkhögskolorna, där du kan börja redan från den terminen under vilken du fyller 18 år.