Lina

    Hej! Jag planerar att söka in till socionomutbildningen under nästa år, men vill fram tills dess testa på att plugga igen, och är därmed intresserad av att läsa lite enskilda kurser på distans. På gymnasiet läste jag samhälle-beteendevetenskap och gjorde mitt gymnasiearbete om våld i nära relationer, vilket också är vad jag vill jobba med efter examen. Finns det någon speciell kurs som är bra att läsa? Eller spelar det egentligen någon roll om jag läser "för framtidens utbildning"? Mvh Lina

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    socionomprogrammet i Sverige ger Yrkesexamen och det är exakt de kurser som ingår i socionomprogrammet som måste läsas för att få examen som socionom; om du hittar någon av kurserna som ingår i socionomprogrammet som fristående kurs - får du givetvis läsa den. Om du sedan kommer in på socionomprogrammet, kan du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning".
    Om du vill testa på att läsa - välj en kurs som du är intresserad av; den behöver inte ingå i socionomutbildningen.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, du får tyvärr inga formella fördelar inför ansökan till socionomprogrammet,om du läser högskolekurser. Men det är så klart bra med mer kunskap.
    Sedan, när du efter socionomprogrammet ska söka jobb och om du då även har flera högskolekurser, kan det av arbetsgivare ses som en merit; så det är givetvis inte alls fel att läsa fristående kurser på högskolenivå eller andra kurser och utbildningar. Men några formella fördelar får du tyvärr inte. Söker man jobb som kräver socionomexamen, så är det just den utb.som värdesätts.